(420) SAM69+, over gemaskerd carnaval in de gondelstad

9 februari 2016 - Venetië, Italië

Dinsdag 9 februari 2016

Piazza en Palazzi

Het historische, door water omgeven Venetië - het ‘eiland’ - is uniek, met geen vijfhonderd, zelfs geen vijfduizend woorden te beschrijven. Inclusief studenten en forenzen wonen en werken er zo’n honderdduizend mensen. Dagelijks lopen er tienduizenden toeristen rond, met carnaval kan dat tot 200.000 op één dag oplopen. Carnaval in Venetië heeft internationale allure. Wij beleven de laatste dag van het festijn tussen een veelheid verklede mensen in prachtige kostuums en magistrale maskers. Naast de Chinezen, die bezig zijn de hele wereld inclusief Venetië te veroveren, zijn er opvallend veel Fransen die speciaal voor het carnaval langs komen. Dat bevalt mij prima, want nu kan ik mijn Frans weer vloeibaar ophalen, wat met het Italiaans beduidend minder lukt.

Ons Hotel ‘dei Dragomanni’ bevindt zich in sestiere San Marco, aan het Canal Grande en vlakbij Piazza San Marco. Een luxe, comfortabel onderkomen, van waaruit wij simpel de hotspots kunnen bewandelen. Napoleon beschrijft het plein van San Marco als de ‘elegantste salon van Europa’, het enige in Venetië dat waardig is bevonden voor de titel Piazza. De andere pleinen, en we hebben er al de nodige gezien, worden campi genoemd. In de wijk San Marco staan veel luxe hotels, restaurants, winkels, imposante kerken, drie theaters en een overvloed aan mooie palazzi.

In zijn lange geschiedenis is de Piazza San Marco getuige geweest van talloze optochten, processies, politieke demonstraties en carnavals. Wij zijn getuige van drommen verklede carnavalsgangers, die met genoegen stil houden om gefotografeerd te worden, al of niet met een bewonderaar aan hun zijde. We zien ook massa’s toeristen die zich in enorm lange rijen opstellen om de San Marcobasiliek en het Dogenpaleis te bezoeken. Wat wij constateren is dat de piazza vlakbij de lagune ligt en daardoor als eerste heeft te lijden van hoogwater, acqua alta. Plankieren zijn er nog niet gelegd en gelukkig is het niet zo erg dat we naar ons hotel moeten terugkeren om onze lieslaarzen op te halen.

Ook de Riva degli Schiavoni zegt iets over de kosmopolitische geest van Venetië. Wij paraderen een heel eind langs deze boulevard aan de lagune die naar de ‘Slaven’ is genoemd, de mensen uit de voormalige Venetiaanse kolonies aan de overzijde van de Adriatische Zee. Hier treffen we als gezegd zeer veel Fransen, maar ook straatventers, gondels, krijsende meeuwen en bovenal uitzicht over het uitgestrekte water van de lagune, enigszins mistig met af en toe een vleugje zon.

Wij doen ook mee aan een van de grootste problemen in het dagelijkse leven van de Venetianen. Dat zijn de toeristen die wegversperringen veroorzaken. In de smalle straatjes en steegjes ontstaat al snel een opstopping, vooral als liefhebbers een etalage of kerkportaal willen bezichtigen. Gelukkig is Venetië wel een stad zonder auto’s, wat een heerlijk rustig gevoel geeft. Helaas betekent dat niet automatisch dat er geen sprake is van luchtverontreiniging. Maar zover als sommige Chinezen, die met een filter rondlopen, gaan wij niet. Wij zetten gewoon zo’n kleurrijk, artistiek verantwoord carnavalsmasker op. Een geweldige belevenis.

Meer over Venetië? Zie http://www.romantische-steden.nl/category/venetie-italie/

1. Marijke:
    9 februari 2016
    Je enthousiaste woorden laten omlijsten door fraaier dan fraaiere uitdossingen op de foto's geeft een feestelijk beeld van jullie Venetië-belevenissen. Maskerade ze! (kan alleen vandaag nog, maar of Venetië zich dan soberder toont? Het blijft een stad van vermommingen),