(426) SAM70+, over besondere reis met mooi uitsig (1)

15 februari 2016 - Castricum, Nederland

Maandag 15 februari 2016

Modekoning met modinettes

Zuid-Afrika, land van goud en diamant. Voetbal is er populair. Bij wedstrijden tussen topclubs of tegen andere landen zitten de stadions bomvol. Rugby wordt ook op de voet gevolgd. ’s Zomers kleuren paarse bloesems van jacaranda’s de straten van wat eens de ‘rozenstad’ was. Hutversieringen zijn van oudsher vrouwenwerk, de taal van de kralen is gecompliceerd. Springbokken nemen onzichtbare hindernissen. Tijdens safari-in-stijl treffen bezoekers de Big Five: koning leeuw, olifant, neushoorn, buffel, luipaard.

Ooit stond ik als ventje van zeven op de kade van IJmuiden, met lakschoentjes aan. Om oom en tante uit te zwaaien, die gingen emigreren. De jaren 1950. Ik zie nog m’n nichtje op die enorme boot, op weg naar het land van zwarten en baboes. Gigantische reis, verschrikkelijk ver weg. Helemaal naar de andere kant van de wereld, naar Zuid-Afrika! Dat nichtje herinner ik mij als vrolijk blond meisje, ietsje jonger dan ik. Was zij naar Castricum verhuisd, was ze misschien Hovor-modinette geworden. Zo’n reisje was toen voor mij weggelegd: logeren bij andere zus van m’n moeder, op kampeerterrein Bakkum. Tijd van Ria Valk, Peter Koelewijn en z’n Rockers. ‘Kom van dat dak af’! Met een neef en andere nichtjes …

Een kwart eeuw later trek ik een stuk verder weg. Met rugzak de provincie uit, naar Australië. ‘Ook ’n aardig eindje’, leg ik de heer Hoogervorst uit. Ik ken hem via het 75-jarige Vitesse ’22, de Castricumse voetbalclub, waarvan hij - toen ik dat kleine kereltje was - jarenlang succesvol voorzitter is. Sindsdien ontmoet ik de voormalige ‘Baas’ van Hovor Mode met regelmaat. Hij verhaalt dan over zijn textielimperium, vermaard tot over de landsgrenzen, en schudt met gemak aardig wat anekdotes uit z’n mouw. Vooral de sappige vertellingen over buitenlandse reizen die hij zijn modinettes als vakantie aanbiedt, zijn niet te versmaden.

Ook Henk Hoogervorst haalt, net als ik, als klein jochie kattenkwaad uit. Hij samen met Tommie Post, die hij graag nog eens zou ontmoeten. Wat Tommie voor hem was, was Woutertje Slop voor mij. Beiden zijn na zo vele jaren spoorloos. Voer voor tv-makers! Als de heer Hoogervorst mij vertelt dat hij naar Zuid-Afrika gaat, lik ik mijn vingers af. Dat was mijn droom uit de jaren 1950. Wow!

Hebben Henk Hoogervorst en Zuid-Afrika iets met elkaar gemeen? Net als de van nature opgeruimde ‘Baas’ kent het land met z’n ruige natuur een lang en bewogen leven. De vitale, altijd goedgeluimde ‘modekoning’ van het befaamde Hovor uit Castricum staat op het punt de leeftijd der allersterksten te bereiken. Dat zijn voormalige medewerksters daarom een reünie beleggen, getuigt van de enorme waardering voor hun ‘Baas’. Die waardering, bewondering, leg ik voor hem ook aan de dag. Zeker in de wetenschap dat hij het bereiken van zijn achtste kruisje op vakantie in Zuid-Afrika gaat vieren.

Heer Hoogervorst geeft mij uitleg over zijn laatste avontuur op een ander continent.

“I had a dream”, lijkt hij te zeggen.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    15 februari 2016
    Misschien kan Baas Hoogervorst via zijn textielimperium de economie in Zuid-Afrika een oppepper presenteren...het gaat daar bepaald niet best, de rand zakt en zakt. Baie jammer voor dat zo prachtige land.