(427) SAM70+, over besondere reis met mooi uitsig (2)

16 februari 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dinsdag 16 februari 2016

Kontje knijpend naar Kaapstad

Ik luister aandachtig naar de oude baas, die zijn avontuurlijke inslag nog een laatste push wil geven. Hij zet mij ook aan het dromen, want ik ben op dat moment nog nooit in Zuid-Afrika geweest. Martin Luther King had ooit zijn droom, Henk Hoogervorst ook. In volle vrijheid op ruime afstand van familie, met zijn vrouw aan z’n zijde, tachtig jaar oud worden in het wilde, weidse land van Nelson Mandela. A dream of a dream.

Vol interesse zie ik echtpaar Hoogervorst die magnifieke reis maken. Als in mijn eigen droom wil ik hen op m’n ‘plakkies’ volgen. Ik zal teletekst aanzetten om te zien of KL593 volgens schema van Amsterdam Schiphol vertrekt. Hoogervorst blijft de KLM trouw, waarbij hij eens voor een kleine honderd modinettes een complete DC9 afhuurt. Om met zijn meiden van een welverdiende vakantie in Spanje te genieten.

Op woensdag 18 oktober 2000 kiest het toestel om 20.10 uur het luchtruim, op weg naar Kaapstad. In de business class strekken hij en zijn echtgenote de stramme benen, ze gaan er gemakkelijk comfortabel voor zitten. Natje en droogje op z’n tijd, vriendelijke stewardessen startklaar. Let wel, ‘Baas’, cognacje is geen punt, een tweede evenmin - slaap je lekker op -, maar kontje knijpen is verboden. Staat zelfs in de business class een boete op!

Na een voorspoedige vlucht landt het toestel op donderdagochtend even na tienen plaatselijke tijd op de luchthaven van Kaapstad. Waar ik in oktoberjack op mijn fiets stap voor een rondje duinreservaat, lacht de zon op het zuidelijk halfrond blank, gekleurd en zwart warmpjes toe. Een glimmende limousine met witgehandschoende chauffeur staat klaar om Mr. en Mrs. Hoogervorst naar het Lord Charles Hotel in Sommerset West te vervoeren. In een MB Classic of Lincoln Continental, het maakt niet uit: luxe en comfort bestaan om van te genieten.

Het adellijke hotel is heerlijk om van de vlieguren bij te komen. De eerste verblijfsdag in de buurt van Kaapstad spant een mens zich nog niet buitensporig in. Cape Town is fraai gelegen aan de voet van de steile Tafelbergrotsen. Hoewel de inwoners indertijd heftig tegen de bouw protesteren, is de kabelbaan naar de top sinds 1929 dé toeristische attractie. Het uitzicht is zonder weerga, tot aan de bergketen van het Kaapschiereiland in het zuiden. Met hellingen waarop een speciaal soort zilverboom groeit. Een fabel vertelt dat die zilverboom uitsterft als hij de Tafelberg niet kan zien. Elders wil hij dan ook nauwelijks groeien, alleen een paar in de bergen bij Stellenbosch.

Het Tafelbergpanorama reikt tot de westkust van Afrika, achter de bocht van de Tafelbaai met het laag gelegen Robbeneiland. Dit eiland met z’n lange, treurige geschiedenis - gevangenis, leprakolonie, krankzinnigengesticht, fort, opnieuw gevangenis - is over de hele wereld bekend als de plaats waar Nelson Mandela jarenlang zit opgesloten. He also had his dream!

De besondere reis met mooi uitsig van het echtpaar Hoogervorst is begonnen. In Cape Town, stad die door Johannesburgers neerbuigend de ‘kolonie’ wordt genoemd.

1. Marijke:
    16 februari 2016
    En dan, jaren later geldt voor jou en je E het follow the dream van het follow the dream Hoogervorst echtpaar. Echtpaar dat dankzij de textiel riant in de slappe was verkeert, lees ik. Maar ja, ook dan mag kontje-knijpen niet:-), wat een pech. Enfin, 'mooi uitsig' vergoedt veel!