(455) SAM70+, over Real Meal Revolutie (1)

15 maart 2016 - Castricum, Nederland

Dinsdag 15 maart 2016

Volvette voeding

Nederlanders wordt voorgehouden dat zij lui zijn, te veel eten en te weinig bewegen. Dit zijn geen oorzaken van gezondheidsproblemen, maar symptomen. Door de levensstijl aan te passen, kan dat veranderen. We moeten weer écht gaan eten: vetrijk, koolhydraatarm, suikervrij. Uitgeverij Atlas Contact daagt mij per e-mail uit om - samen met 199 medelanders - deel te nemen aan de Real Meal Challenge. De uitnodiging om de wereld van uitdagingen op het gebied van eten binnen te stappen, triggert mij.

‘Beste Peter,

Jarenlang werd ons verteld dat vet slecht voor ons is. De Real Meal Revolutie prikt deze mythe door, eens en voor altijd. Vet geeft langdurig energie en vet is lekker!

Wil je je fitter en energieker voelen? Doe dan mee aan de Real Meal Challenge!’

Als een van de eersten in Nederland krijg ik een fraaie zwaargewicht van driehonderd bladzijden in prachtige kleurendruk gratis thuisgestuurd. Wetenschappelijk hoogleraar Tim Noakes, diëtiste Sally-Ann Creed en chef-kok Jonno Proudfoot leggen aan de hand van praktische tips uit wat ik zou moeten eten. Zij bieden tientallen recepten aan over het hoe, wat en waarom van een koolhydraatarme maaltijd, echt eten voor een gezonder, energieker leven.

Professor Tim Noakes is in zijn land, Zuid-Afrika, een gerespecteerd hoogleraar ‘Fysieke inspanning en Sportwetenschappen’. Hij heeft meer dan zeventig marathons en ultramarathons gelopen en schreef daar drie boeken over. Zijn leven wijdt hij nu aan het bestrijden van de mythe dat het gezond is om zo weinig mogelijk vet te eten.

Voedingsdeskundige Sally-Ann Creed heeft vele jaren last gehad van onder meer chronische astma en voorhoofdsholteontsteking. Door anders te gaan eten heeft zij haar gezondheid terug. Haar verhaal staat in haar veelgelezen gids voor een gezond leven.

Chef-kok Jonno Proudfoot deed aan het begin van zijn loopbaan ervaring op in een gerenommeerd restaurant. Zijn ware passie is het oerdieet en LCHF (Low Carb, High Fat), dat betekent koken met weinig koolhydraten en veel vet. Twee jaar geleden werden hij en zijn vriend Thane Williams de eerste twee mensen in de geschiedenis die van Mozambique naar Madagaskar zijn gezwommen. Met in 24 dagen liefst 460 afgelegde kilometers - de langste zwemtocht ooit in open zee ondernomen - vestigden zij een wereldrecord.

Mijn opdracht luidt om een maand volgens de principes van het AtlasContact-boek te leven en te eten. Daarvan word ik geacht een logboek bij te houden. Waar ik geen marathon meer hoef te lopen (zes stuks in het verleden), noch een ultra-afstand in zee wil spartelen, ga ik wel de ‘Real Meal Challenge’ aan. Op z’n minst wil ik mijn lichaamsgewicht in gunstige zin beïnvloeden, meegenomen is wanneer ik mijn immer zeurende voorhoofd en snotneus (ontsteking?) een kopje kleiner kan maken.

Bovenal wil ik mij als 70-plusser nog fitter en energieker gaan voelen.

Door deze blog op de voet (en voeding) te blijven volgen, doet elke lezer mij plezier. Ik ga minimaal vijf keer verslag doen, waarna Uitgeverij Atlas Contact mij uitbundig beloont.

1. Truus de Vries:
    15 maart 2016
    Ik ben benieuwd naar je verhalen
  2. Marijke:
    15 maart 2016
    Afgelopen week was er op TV een man aan het woord die de ziekte diabetes had. Hij vertelde dat hij door vetrijk en koolhydraatarm te eten zijn ziekte beduidend had weten terug te dringen, wat veel scheelde in medicijngebruik. Vetrijk eten, geen brood, geen pasta's meer, flink bewegen: de moeite van het proberen waard! (alleen de farmacie is tegen, die ziet medicijngebruik verdampen).
    Ben zeer benieuwd hoe jij je over een maand bevindt! Succes!