(456) SAM70+, over Real Meal Revolutie (2)

16 maart 2016 - Castricum, Nederland

Woensdag 16 maart 2016

Banting bant brood

Grootste probleem om zo gezond mogelijk te eten, is achterhalen wat ‘zo gezond mogelijk' is. Leidraad in ‘De Real Meal Revolutie’ is het begrip banting. Hierbij gaat het vooral om het beperken van de inname van koolhydraten en het achterwege laten van suikers en bepaalde giftige plantaardige oliën. ‘Banting’ is niet alleen voor mensen met overgewicht of diabetes, iedereen kan er baat bij hebben.

Zal het mij lukken om aan een maandprogramma met etensrichtlijnen te voldoen? De basisvoorwaarden voor een zo groot mogelijk rendement zijn niet mals. Zij vergen hier en daar flinke aanpassing van vaste gewoonten. Fastfood mijden is simpel, dat doen wij altijd al. Maar hoe af te zien van bewerkt en verpakt eten, van alles wat in pakjes en zakjes zit, als je gewend bent om in de supermarkt te shoppen?

Andere pittige opdracht is om absoluut geen suikers meer te gebruiken. Niets nuttigen waar suiker in zit. Wij strooien het al nooit in koffie en thee, maar fructose, maltose en andere sluipsuikers zijn ook taboe. Kom daar eens om als je - zoals wij - een enorme fruitliefhebber bent, opgevoed vanuit de gedachte dat fruit goed voor de gezondheid is. Elke dag wel een sinaasappeltje en appeltje, aangevuld met stukje vers fruit in het yoghurttoetje na de maaltijd. Dat moet dus stoppen, met als stimulerend idee dat ik dan sneller afval. Alle voedingsstoffen die nodig zijn, zitten in groenten van de ‘Groene lijst van banting’. Elke dag zijn wat verschillende groenten nodig om het lichaam het gamma aan noodzakelijke voedingsstoffen te geven.

Minstens zo zwaar is de opdracht om geen graanproducten meer te eten. Geen tarwe, haver, gerst, spelt, rogge of maïs, al dan niet in hele korrels of geraffineerd meel. Dat ruikt naar een groot probleem, want ik ontbijt en lunch mijn bruine boterhammetjes met smaak en ben nog wel eens gewoon om ’s avonds laat een boterham of cracker te beleggen. Afleren dus, net als het overheerlijke bakje yoghurt met muesli, dat Erna mij op haar vrije dagen ’s ochtends voorzet. Dat niet meer genieten, gaat pijn opleveren, al begrijp ik uit de ‘Groene lijst’ dat volle Griekse yoghurt wel is toegestaan. Daar zal ik de overheerlijke Griekse honing dan maar wijselijk niet aan toevoegen.

Het pakket aan richtlijnen is nog veel breder. In het bijzonder valt mij op dat ik moet kiezen voor zuivelproducten die veel vet bevatten. Alles moet volvet zijn, dus geen magere, halfvolle, light of vetvrije alternatieven, waar wij ons altijd op hebben gericht.

Het hoofdstuk ‘Wat gaat banting voor jou doen?’ besluit met de hoofdprijs. Het voorspelt dat die is weggelegd voor mensen, die de genoemde af te wijzen voedselsoorten ook volledig weten te vermijden. Met banting moet het leven een positieve wending nemen, al zullen de eerste paar dagen zonder koolhydraten zwaar vallen. Ik ga aan de slag en stort mij in het avontuur. Om te beginnen neem ik een stevig ontbijt met voldoende vet: gebakken eieren met bacon. Zonder brood!

1. Marijke:
    16 maart 2016
    Niet misselijk worden hoor!
    Ben toch wel benieuwd of ook banting niet weer een hype is, zoals Atkinson, Dokter Frank, Sonja Bakker, het brooddieet en noem maar op. Dat je over een maand geheel opgekikkerd 'gebantingd' moge zijn. Toch sterkte gewenst!
  2. Truus de Vries:
    16 maart 2016
    Gebakken eieren met spek zijn natuurlijk ook lekker. Ik ben ook (bijna) gestopt met brood eten.
  3. Nettie:
    16 maart 2016
    Jeetje wat dapper van je Peter , ik wens je heel veel succes , maar je kan het!!!!
  4. Reggy:
    16 maart 2016
    Het metabolisme dieet.succesvol! In 1 maand 6 kg. Afgevallen. Goed vol te houden.gewoon je metabolisme even restten.
  5. Reggy:
    Ja restten!