(457) SAM70+, over Real Meal Revolutie (3)

17 maart 2016 - Castricum, Nederland

Donderdag 17 maart 2016

Isomeer of isominder

In mijn Real Meal-voedingsbijbel staat: ’Er zijn mensen die denken dat je dik wordt van het eten van vet, omdat daar veel calorieën in zitten’. Ik behoor tot die categorie. Ik ben dan ook verbaasd om als commentaar in mijn Real Meal Challenge te lezen dat dat echte onzin is. Bij mij gaat het echter niet zo ver dat ik meteen gevaren van hart- of vaatziekten, dan wel een te hoog cholesterolgehalte zie opdoemen. De zinsnede in het boek … ’Om te beginnen is cholesterol niet slecht’ … verrast mij, waar mijn huisarts een jaartje geleden nog een iets te hoog peil bij me constateerde. Mijn moeder zei vroeger altijd: “Alles waar te voor staat, is niet goed”. Huis-, tuin- en keukenopvatting van de koude grond, maar haar keuken bestond naar haar eigen zeggen uit gezond eten met groenten, fruit en melk. Aangevuld met aardappelen zijn wij - mijn broers, zus en ik - groter gegroeid en mijn ouders behoorlijk hoogbejaard geworden. Moe een dikke tachtiger, pa bijna negentig, terwijl hij toch stevig het slechtste merk sigaretten rookte (gouden fictie).

Iedereen is het erover eens dat groenten een waardevolle bron van voedingsstoffen zijn. Zelfs mensen die niet van groenten houden, vinden dat. Kleurige groenten bevatten stoffen die bevorderlijk zijn voor de gezondheid van ogen en hersenen. Neem worteltjes, die zijn rauw toch heerlijk om af en toe als een konijn op te knagen. En het oog wil ook wat. Door caroteen - heb ik geleerd - zijn worteltjes goed voor je ogen. Wat ik daar nu over vaststel, is dat ik pas rond mijn 65-ste een leesbrilletje (+1) nodig heb en nu, als 70-plusser, hooguit als ik moe ben een monocle van +2. Niet slecht ziende, toch? Ik heb mijn pupillen altijd goed getraind, door veel te lezen en ze de kost te geven. Ik constateer wel dat mijn gehoor een stapje terug doet. “Wat zeg je me nu?”. Zouden daar groenten met heilzame werking voor/tegen bestaan?

Bij banting mag ik slechts in beperkte mate wortelen eten. De Real Meal-filosofie luidt dat zij ondergronds groeien, dus een hoger gehalte aan koolhydraten bevatten. Bovendien zijn gekookte wortelen geneeskrachtiger dan rauwe. Tomaten zijn ook heel goed voor een mens. Wij eten die rooie rakkers dan ook regelmatig. In de slaschotel of uit de hand, heerlijk sappige ‘vruchten’. Banting stelt dat zij heel goed zijn als ze worden verhit. Koken van tomaten, wat de conservenindustrie doet, bevordert isomerisatie, een begrip dat ik toch niet onthoud. Wat geestelijk niet goed is voor de mens, is lichamelijk dus goed voor de tomaat, concludeer ik. Alleen verhitte tomaten laten ons lichaam het waardevolle lycopeen opnemen, een helderrode stof die in tomaten en andere rode vruchten - watermeloen, rozenbottel - zit en tegen prostaatkanker beschermt. De hoogste concentratie van dat goedje zit trouwens niet in tomaat, maar in watermeloen, die op de ‘Groenlijst’ van het boek tussen de groene en de rode pagina in het oranje schittert.

Oranje! Doorrijden of stoppen?

1. Truus de Vries:
    17 maart 2016
    Tomaten groeien misschien het beste in warme landen (volgens Oer).
  2. Marijke:
    17 maart 2016
    Gisteren bij boekhandel Stumpel eens rondgekeken: honderden kook-eet-eetafslank-bak-wok-stoom-rauwkost-sushi- salade-enz. enz.-boeken. Kies daar maar eens uit. Ik knap daar volledig op af. Ook van al die kook-en bakprogramma's op TV. Zag in de gauwigheid nog geen bantingboek, is misschien nog niet uit, nu jij het aan het beoordelen bent?
    Wortelen of geen wortelen, hou code oranje goed in de gaten!