(458) SAM70+, over Real Meal Revolutie (4)

18 maart 2016 - Castricum, Nederland

Vrijdag 18 maart 2016

Leve het lente-uitje

Ik doe kalm aan en let goed op. Wil ik snel op lager lichaamsgewicht komen, moet ik zo weinig mogelijk koolhydraten binnenkrijgen. Op de oranje pagina zie ik items die netto vijf gram koolhydraten bevatten, althans in rauwe staat. Het beste resultaat krijg ik door dagelijks minder dan vijftig, eerder nog minder dan 25 gram in te nemen. Per dag mag ik een derde deel van een appel met schil, dertig gram geprakte banaan, dertig gram witte druiven, driekwart ons watermeloen in stukjes en een halve grote wortel weghappen.

Ik blijf even bij oranje stilstaan, alvorens mijzelf met de rode lijst te confronteren. Op de dag dat de lente begint - donderdag 17 maart, zon op om 6.48, zon onder om 18.48 u. - ontdek ik in oranje vloedlicht een toegestaan onsje lente-ui in ringen. Aan het eind van de lijst prijken pecannoten, pijnboompitten en pistachenoten, dan springt de pagina naar rood. Geen aardappelen, geen bieten, crackers of couscous. Het leest als alfabet. Geen drop, erwten, fruitdranken of fruitnectars.

Eindelijk, terug naar groen. Van de lijstjes die mijn Real Meal-leven bepalen, betekent groen net zoveel eten als ik wil, zonder mij zorgen te hoeven maken over koolhydraten. Onder de dierlijke eiwitten staan alle soorten vis, schaal- en schelpdieren. Daar maak ik natuurlijk geen enkel bezwaar tegen, want niets liever dan dat. Groen is een mooie kleur, die ook voor groenten als artisjokharten, asperges, aubergine en avocado staat, voor bloemkool en broccoli, voor champignons en courgette. Niks mis mee, wat mij betreft. Met de vermelde paprika, pompoen en prei is dat anders, daar ben ik niet zo’n pleitbezorger van.

Niet teveel koolhydraten, zo luidt de opdracht. Met als neventaak om net zoveel vet te eten als ik lekker vind. Gezond vet is niet schadelijk, ik mag het net zo veel en vaak nuttigen als ik wil, wat nog steeds tegen mijn gevoel indruist. Bij deelnemen aan banting is het voornaamste doel van vet het drastisch terugbrengen van de eetlust. ‘Bij een vol gevoel hoef ik niet nóg meer naar binnen te werken’. Moet kunnen, ik doe niet anders.

Wat zal ik vanavond eens op tafel zetten? Een van de lekkerste manieren om extra vet naar binnen te krijgen is een maaltijd met avocado. Het recept ‘rozemarijnentrecôte met citroen-avocadoboter’ levert een goede inspiratie. Hierin kan ik mijn keukenkunsten tot hun recht laten komen. Ik zet twee steaks eerst, naast elkaar op het vetrandje, rechtop in de pan. Pas als dat randje krokant wordt en voor een deel is gesmolten, leg ik de entrecôtes plat. Kwestie van goed opletten en erbij blijven. Voor het betere smulwerk drapeer ik een flinke klont zelfgemaakte avocadoboter op elke steak en plaats ze vervolgens heel even onder de grill, zodat de boter boterzacht wordt.

Vlees of vis, ik houd van allebei. Na de steak, die in de ‘hollandaise met avocado’ zwemt, verzin ik een volgende vette vloedgolf. Ik ben gek van alles wat uit zee komt.

1. Marijke:
    18 maart 2016
    Het is een ware stoplichtreis die voedseltocht. Behouden vaart gewenst en stop tijdig voor rood, want anders zit je met brokken en da's heel wat anders dan broc-coli :-)
  2. Jolanda Wester:
    18 maart 2016
    Hoi peter,
    ik zie je al in de keuken alles afwegen.
    Vooral die kleine porties fruit en wat doe je met de rest?
    Dat verse groenten gezond is dat wisten wij al.
    Wij zijn er nu ook dagelijks mee bezig en kunnen niet wachten op het oogsten ervan.
    Ik vind het knap als je het een maand vol kan houden .
    Ben ook benieuwd of het nieuwe energie op levert, want suiker is daar de boosdoener van.
    Je schrijf veel dus dat zit wel goed.