(466) SAM70+, over stad van wonden en wonderen

26 maart 2016 - Berlijn, Duitsland

Zaterdag 26 maart 2016

Moot muur bij Mühlenstraße

De Brandenburger Tor - een van Berlijns bekendste bezienswaardigheden - is hét trotse symbool van Duitsland. Midden in de stad stond ik daar op zondag 1 oktober 1989 met tienduizenden nerveus te dribbelen, wachtend op het startschot van de zestiende Marathon van Berlijn. Na de val van de Muur groeit deze run uit tot een van de grootste loopwedstrijden ter wereld. Ruim een maand later is de hereniging van Oost- en West-Duitsland, waardoor de marathon een nieuw parcours door heel Berlijn volgt, ónder de Poort door.

Een stedentrip naar de Duitse hoofdstad mag de enige stadspoort in Berlijn die nog overeind staat, niet overslaan. Tijdens de opdeling van Berlijn stond de oude poort jarenlang in niemandsland, langs de westkant werd de Muur gebouwd. Bijna dertig jaar geleden kon je er niet onderdoor om vrijuit naar ‘Unter den Linden’ te lopen.

Nu zijn er nog steeds op veel plaatsen in de stad delen te zien van de Muur, die in november 1989 werd afgebroken. Die stenen scheidslijn tussen Oost en West was 45 kilometer lang. Tegenwoordig kun je een kijkje nemen bij het langst overgebleven stuk aan de oever van rivier de Spree, aan de Mühlenstraße in het hippe stadsdeel Friedrichshain. Het stuk Muur is een waar kunstwerk, door kunstenaars beschilderd.

Ook hip is de wijk Kreuzberg, waar het nachtleven geen grenzen kent. In talloze cafés, bars en clubs treden dagelijks livebandjes op. Als je een marathon gaat lopen, heb je voor zulke uitstapjes geen aandacht. Dan zoek je meer adressen waar je ‘brandstof’, koolhydraten dus, kunt tanken. Toen was het lastiger om zo’n plek te vinden, nu zijn er in Berlijn talloze fastfoodrestaurantjes. ‘White Trash Fast Food' in Kreuzberg is een bijzonder adres, niet alleen restaurant, maar ook club, tattoo-shop en poppodium in één. Berlijnser kan niet.

Wat ik toen niet wist: Berlijn heeft een heuse waterval. De 66 meter hoge Kreuzberg is de hoogste berg van Berlijn, middelpunt van het Viktoriapark. Vanaf de berg loopt een kunstmatig aangelegde waterval, omringd door planten en struiken met in lente en zomer kleurrijke bloemen. Je kunt er heerlijk verpozen in schaduwrijke inhammen langs de waterval met een fraai uitzicht over de stad.

Vliegveld Tempelhof, dat in de stad zelf ligt, herbergt belangrijke geschiedenis. Hier begint in 1909 de grote Duitse luchtvaart. Het valt in 1945 in handen van de Russen, waarna de Amerikanen het overnemen. In 2008 wordt het internationale vliegveld definitief gesloten en omgetoverd tot een groot modern park. Op de landingsbanen kun je nu wandelen, fietsen, skeeleren, vliegeren en picknicken. Regelmatig worden er exposities en festivals gehouden.

Mocht ik nog eens naar Berlijn gaan, wil ik het waanzinnige uitzicht over de stad vanaf de televisietoren - 389 meter hoog - ondergaan. In veertig seconden zoef je met de lift naar het uitzichtplatform van de Fernsehturm op 203 meter. Groot Berlijn aan je voeten, ’s avonds nog mooier dan overdag.

Nee, ik ga niet met de trap, aan marathons doe ik niet meer. Gekkenwerk.

1. Marijke:
    26 maart 2016
    Ich bin kein Berliner, aber es ist ein wunderbar schöne Stadt. Je ziet het, ook mijn Duits is niet alles. Het Congresgebouw daar bleek alleszins de moeite waard, naast alles wat jij al opnoemt. Die waterval niet gezien, dus toch ooit weer een stedentrip maken ter wille van een herkansing?
  2. Reggy:
    26 maart 2016
    Eerst Berlijn zien en dan......Na heel veel mooie verhalen over deze stad nog steeds niet bezocht. Moet er binnenkort maar eens van komen.