(467) SAM70+, over een bruin leven overzee

27 maart 2016 - Bangkok, Thailand

Zondag 27 maart 2016

Kubuskwal en klaverjassen

Een oud-voetbalmaatje heb ik zo’n 55 jaar gesproken noch gezien. Via internet kwamen wij elkaar onlangs tegen. Ook hij is gepensioneerd, maar was vele jaren stuurman te water en piloot in de lucht. Ben ik provinciaal vaak verhuisd, hij is royaal de wereld over getrokken. Mijn woonstekken alle in Noord-Holland, de zijne in Canada, Australië en sinds enkele jaren in Thailand. Negen maanden per jaar woont hij in Azië, alleen ’s zomers doet hij Nederland aan. Met zo’n leefpatroon rinkelt mijn reiswekker. In Australië was ik ook, een trip naar Canada doemt op, Thailand is mij een zwarte vlek.

Wij treffen elkaar deze zomer in ons kikkerlandje. Dus valt mijn oog onwillekeurig op het voormalige Siam. Niet dat ik snel met Erna naar Zuidoost-Azië zal reizen, wel uit nieuwsgierigheid. Ik lees over een gevaarlijke kubuskwal bij een Thais eiland, met tentakels van drie meter. Zijn gif kan ademnood en verlamming veroorzaken. Een Duitse toeriste (20) kwam ermee in aanraking en overleed.

Nog meer nieuws. In delen van Thailand was het ineens tien graden kouder dan gewoonlijk. Hier en daar vroor het zelfs. Die plotselinge kou heeft minstens veertien mensen het leven gekost, niet voorbereid op ongebruikelijke temperaturen.

In het zuiden kampt de bevolking met overstromingen door noodweer, drieduizend huishoudens getroffen. Aan de andere kant heeft Thailand de ernstigste droogte in meer dan twintig jaar. Liefst 4.355 dorpen zijn rampgebied wegens gebrek aan water. Er is niet voldoende om de rijstvelden te bevloeien voordat de regentijd aanbreekt.

In Thailand moet je op je tellen passen. Er gelden strenge wetten voor majesteitsschennis, alle nieuws over het koningshuis wordt gecontroleerd. Een Thaise man die een bewerkte foto van koning Bhumibol op Facebook ‘like’te, hangt forse gevangenisstraf boven het hoofd. Hij zou de monarchie hebben bezoedeld, de nationale veiligheid in gevaar hebben gebracht. Dat kan hem 32 jaar cel opleveren, geen ‘Lucky’ vooruitzicht.

In kustplaats Pattaya heeft de Thaise politie 32 westerse senioren opgepakt die aan het bridgen waren. Onder hen een 84-jarige Nederlandse vrouw. Volgens de politie werd er illegaal gespeeld. De groepsleden moesten elk een boete van 135 dollar betalen wegens bezit van 120 ongeregistreerde speelkaarten. De aanhouding vond plaats om georganiseerde misdaad met harde hand aan te pakken. Pattaya kent veel gedwongen prostitutie en corruptie!

Mijn laatste nieuwtje gaat over het bezoek van een Thaise prinses aan Cambodja. Daar is een toilet gebouwd van veertigduizend dollar. Haar koninklijke nood bleek laag, de prinses deed geen plas, beseffende dat ruim de helft van de Cambodjaanse boeren geen toegang heeft tot sanitaire voorzieningen. Haar kostbare toilet is ontmanteld, het is nu een toeristenloket.

Als we een pintje drinken, mag mijn vriend bij mij thuis wateren. Ik schenk hem een paar handschoenen, mocht het op Thaise golfbanen vriezen. En het telefoonnummer van de RVD. Kan hij watermanager Willy bellen bij wateroverlast in z’n Thaise thuis. Misschien duiken we de verfrissende Noordzee in. Of spelen we een legaal potje klaverjas. Oud-voetballers, nietwaar!

1. Marijke:
    27 maart 2016
    En toch is het een schitterend land om doorheen te trekken, iets wat wij tweemaal gedaan hebben. Vriendelijke bevolking, heerlijk eten, bijzondere cultuur en natuur. Geen moment ons onveilig gevoeld, ook niet in die enorme hal in Pattaya, waar honderden prostituees aan de 'man' trachtten te komen en al babbelend hun laserstraalpen op een vent naar keuze richtten. Die dan al dan niet sjoege gaf. Heel aparte ervaring in een sfeer die alleen maar welwillend genoemd kon worden. Dat daaronder grote armoe schrijnde moge duidelijk zijn, maar het leek ons dat in ieder geval in die grote hal niemand van die lachende kwebbelende mooie zich verkopende dames eronder leed.
    Wat niet wegneemt dat wij slechts toeristen waren die waarschijnlijk louter kennismaakten met dat wat het land aantrekkelijk maakt. Iets wat vermoedelijk voor heel veel landen geldt als het om toerisme gaat. Diepere lagen blijven verborgen.