(470) SAM70+, over Real Meal Revolutie (6)

30 maart 2016 - Castricum, Nederland

Woensdag 30 maart 2016

Lekkere levenslessen

Bezeten van wat we eten maakt de mens eindeloze studies en analyses van zijn voer. Het moet niet alleen lekker, maar ook zo gezond mogelijk zijn. Toch verslechtert onze gezondheid, obesitas en diabetes maken een snelle opmars. We worden dikker, trager en minder sterk, niet alleen door veroudering. Dat goedbedoelde voedingsadviezen ons om de oren vliegen, is eigenlijk zo oud als de mens zelf, geïnspireerd door voorouders.

De Real Meal Challenge richt zich op mensen die niet tevreden zijn met hun digestieve stand van zaken. De uitdagende, nieuwe aanpak is ook zo oud als de weg naar Rome. Het moet een terugkeer zijn naar hoe mensen behoren te eten. Het boek met veel recepten, waarvan het water mij in de mond loopt, heeft één doel voor ogen: ‘Maaltijd voor maaltijd de wereld veranderen’.

Nu ik sinds kort over dit boek beschik, ga ik (nog) beter nadenken over eetgewoonten. Weinig kans dat ik over die van koala’s, panda’s of ijsberen pieker. Waarom zou ik. Mij is bekend dat ijsberen zeehonden, koala’s eucalyptus- en panda’s bamboebladen eten. Zij stellen hun eigen eisen, specifiek voor hun soort, maar onderling sterk verschillend. Zet die dieren iets anders voor en zij gaan binnen de kortste keren dood.

Alle wezens op deze aardkloot moeten het voedsel eten dat bij uitstek geschikt voor ze is. Mensen vormen daarop geen uitzondering. We zijn ingewikkelder wezens dan het gemiddelde zoogdier, maar ons voedselpakket is uniek en op onze soort toegesneden. Het maakt hierbij niet uit of je in een schepper gelooft of aanhanger van Darwin’s evolutietheorie bent. Ik geloof in ieder geval in mezelf en volg mijn leven lang de wijze etenslessen van mijn ouders. Groenten, fruit, bruin brood en zuivel smaken nog steeds na de dagelijks - tegen mijn wil - ingediende lepel levertraan uit mijn eerste levensjaren.

Toch raak ik door de voedingsdeskundigen van Real Meal lichtelijk in de war. Heb ik hun boek net helemaal doorgebladerd, ontdek ik elders de ene na de andere voedingshype die zich in deze tijd aandient. De nieuwe ‘Schijf van Vijf’ moet mijn verwarring houvast bieden, dicteert het Voedingscentrum. Hij bestaat uit vijf vakken vol producten die door het Voedingscentrum als ‘gezond’ zijn aangeduid. Houvast op basis van wetenschappelijke inzichten, zo wordt onderstreept. En dat nieuwe inzicht luidt vooral ‘minder vlees en meer plantaardig’.

Dat het Voedingscentrum duidelijk niet meegaat in moderne food-trends is vooral te zien aan het relatief grote vak dat graanproducten in de schijf innemen. Niks ‘lowcarb’, kan ik hieruit concluderen. De schijf van brood, pasta en andere graanproducten, die veel foodfanaten van nu skippen, is ongeveer net zo groot als de schijf voor groente en fruit.

De ‘Schijf van Vijf’ geldt als advies voor het gros van de Nederlanders. En in Nederland worden nu eenmaal veel graanproducten gegeten, verspreid over de dag. Waar de Real-Meal-experts koolhydraten als volkomen onnodig beschouwen, brengt het Voedingscentrum mij met zijn goede raad ‘Kies voor volkoren graanproducten’ dus stevig aan het twijfelen.

1. Truus de Vries:
    30 maart 2016
    Ik gebruik tegenwoordig ook veel minder graan
  2. Marijke:
    30 maart 2016
    Als je ervan uitgaat dat al die voedselboekauteurs ervan uitgaan dat verkoop van hùn kookbakwokstoomrauwboek hùn portemonnee gaat vullen, als je ervan uitgaat dat de schijf van vijf wordt ingegeven door teveel, te weinig vlees- en melkproductie, c.q.meer of minder varkens, koeien, te hoge te lage boterbergen en ga zo maar door (zei ze cynisch), dan is de enige juiste raadgever het eigen lijf. Daarnaar gewoon goed luisteren: eet ze! Een mens wordt toch stapelgek van al die tegenstrijdige voedseladviezen...ik tenminste wel.