(474) SAM70+, over het schaap Veronica

3 april 2016 - Egmond aan den Hoef, Nederland

Zondag 3 april 2016

Snip en Snap, Spin en Schaap

Annie M. G. Schmidt, wie kent haar niet. Rond 1950 schrijft zij aan de hand van enkele karakters een hilarisch beeld van ons knusse, gezellige, benauwende en hypocriete landje. Humoristische gedichtjes over dagelijkse belevenissen met typetjes als de gezellige dametjes Groen, de dominee en het grappige schaap Veronica behoren snel tot het klassieke cultuurgoed van Nederland. In 1951 verschijnt de eerste bundeling ‘Het schaap Veronica’, in 1953 ‘Kom, zei het schaap Veronica’ en in 1960 ‘Het schaap Veronica haar staart’, dat meteen in ‘Het hele schaap Veronica’ wordt opgenomen. Zo ontstaat een monument, dat onlosmakelijk met het werk van Annie M. G. Schmidt is verbonden.

‘Bah, zei het schaap Veronica, alweer gestoofde raapjes!

Wat bah, zeiden de dames Groen, u eet ze netjes op!

Denk toch eens aan die vele arme haveloze schaapjes,

die ’t zoveel minder hebben. Nou, die springen ernaar op!’

Geïnspireerd door de site ‘Klaswerk’ van penvriend Cor kom ik in een fietsrondje door Egmond aan den Hoef langs een bronzen beeld van ‘Het Schaap Veronica’. Sinds 1998 staat dit beroemde schaap in plantsoen Hanswijk voor het woonhuis van Willem Bijmoer (1914-2000), illustrator van het boekje ‘Het schaap Veronica’. Het kunstwerk van beeldhouwer Frank Rosen is gebaseerd op tekeningen, die Bijmoer bij het werk van Annie M. G. Schmidt maakt. Hij noemt zijn illustraties zelf ‘prentverbeeldingen’. Naast het schaap Veronica geeft hij ook de figuur van Abeltje gestalte. Met Annie heeft hij lang en intensief samengewerkt. Tussen 1947 en 1960 maakt Bijmoer alleen al bij haar werk een kleine duizend illustraties. Het bleef niet alleen bij het illustreren van Annie’s werk, waarin heel bijzonder is dat iedereen opgroeit met ‘Dikkertje Dap’, ‘Spin Sebastiaan’ en ‘Schaap Veronica’.

Bijmoer werkte eveneens als vaste (cartoon)tekenaar voor dagblad ‘Het Parool’. Hij komt juffrouw Annie Schmidt in 1946 voor het eerst op de redactionele burelen tegen. Beiden kunnen zich volledig vinden in het motto van de krant: ‘Vrij onverveerd’. Zij voelen elkaar goed aan en komen zelfs in het journalistencabaret ‘De Inktvis’ terecht.

Bovendien werkt Bijmoer tientallen jaren als decor- en kostuumontwerper in de theater- en televisiewereld, onder meer bij de ‘Snip en Snap’-revue van René Sleeswijk. Voor de succesvolle tv-serie ‘Ja zuster, nee zuster’ van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink ontwerpt hij de decors en het complete interieur.

Op 28 mei 1998 onthult tweevoudig Olympisch schaatskampioene Marianne Timmer - op 1.000 en 1.500 meter winnares in het Japanse Nagano - het beeld, dat is bedoeld als eerbetoon aan tekenaar Willem Bijmoer, die sinds 1954 in Egmond aan den Hoef heeft gewoond. Zijn gemeente heeft het kunstwerk van de in 1946 in Amersfoort geboren Frank Rosen mede mogelijk gemaakt.

‘Timmertje, Timmertje, wat ga je doen?

Na gouden duizend en dito mijl,

kom je als ware kampioen

het schaap onthullen, in gracieuze stijl!’

In 2014 is de honderdste geboortedag van veelzijdig kunstenaar Willem Bijmoer gevierd. Toen wist ik niet dat koperen schaap Veronica bij mij ‘om de hoek’ bivakkeert.

1. Marijke:
    3 april 2016
    Wat een lollig schaap! Helemaal des Annie's. Wist ook ik niks van. Van het beeld in Egmond aan de Hoef. Da's heel wat anders dan Egmonds klooster.
    Meende dat Fiep Westendorp de tekenaar was van de Annie M.G. Schmidtplaatjes. Maar weet nog wel dat Wim Bijmoer voor Het Parool, lees die krant tekende. Mijn moeder las ons, de vier kinderen, jarenlang de belevenissen van het schaap Veronica voor. Met verve. Toppers waren ook de gedichten van Annie, bijvoorbeeld dat: 'In het land van Hille Dille woont een grote dikke reus, het is tien minuten lopen van zijn billen tot zijn neus---'
    Mijn moeder genoot net zo intens mee met schaaps belevenissen en van de versjes als wij, kinderen.
  2. Cor Kluijtmans:
    3 april 2016
    Interessante weetjes rond het schaap Veronica van Annie M.G. Schmidt. Bijmoer zal die prentverbeeldingen in het genoemde boek gemaakt hebben, blijkbaar was dat later in 'Het hele schaap Veronica' dan toch Fiep Westendorp, zoals ook Marijke aangeeft.