(485) SAM70+, over ijswater als nieuwjaarswens

14 april 2016 - Chiang Mai, Thailand

Donderdag 14 april 2016

Thaise tuinslang in trek

Op 1 januari vieren wij ons Nieuwjaar, Thailand sinds 1940 ook, waar het ‘Pi Mai’ heet. Maar op 13 april vieren de Thais hun traditionele Nieuwjaar uit Siamese tijden onder de naam ‘Songkran’. Dat woord komt uit Sanskriet en betekent ‘van plaats veranderen’. In dit geval betreft het de van positie veranderende zon. Het festijn gaat gepaard met feestelijk gebruik van water - als gelukwens -, waarbij vaak oudere familieleden worden bezocht. In de grote steden duurt het feest drie dagen tot een week. Stadsbewoners keren terug naar eigen provincies om het ‘feest van het water’ met hun familie te beleven.

Mijn oude voetbalmakker uit ’t Gooi woont tegenwoordig in Thailand. Wij houden elkaar sinds kort van wederzijdse belevenissen op de hoogte. Via hem kom ik over het Thaise waterballet te weten, dat hij bij voorkeur ontloopt. Een paar dagen mag iedere Thai voorbijgangers met emmers water, tuinslangen, waterpistolen en waterkanonnen bestoken. Pick-up trucks rijden vaten water gevuld met ijsblokken rond om voetgangers met bakjes ijswater te bekogelen. Koude douche als het raak is, al is de buitenlucht ruim dertig graden Celsius.

Oudere Thais zijn in hun voorspoedig nieuwjaar wensen beleefder. Zij vragen netjes of ze een klein glaasje water over je hoofd mogen uitgieten. Toch waagt mijn kompaan - net als ik op leeftijd - zich liever niet op straat. Ook niet per auto, want je kunt geen raampje openzetten of het wordt natte bedoening. Songkran is niettemin een feest voor alle generaties met veel muziek, dans en drankjes. Voor jongeren zit de lol in de kans om - zonder al te veel toezicht - met leeftijdgenoten van het andere geslacht nader kennis te maken. De jongere generatie eert tijdens deze dagen ook zijn grootouders, oudere familieleden en leraren door geparfumeerd water over hun handen te gieten. In ruil hiervoor ontvangt de jeugd wensen voor goede gezondheid in een lang leven met welvaart. Monniken op hun beurt wassen ’s ochtends boeddhabeelden om regen voor de rijstvelden te bedingen.

Songkran staat bekend als ‘zeven gevaarlijke dagen’. Enkele duizenden ongelukken vinden plaats, meestal veroorzaakt door dronken bestuurders, vooral met motorfietsen. Het aantal stijgt nog ieder jaar, ondanks politiecontroles. Vooral uit Bangkok gaan velen terug naar hun oorspronkelijke dorp om daar het traditionele Thaise Nieuwjaar uitbundig te vieren.

Ik weet amper iets van Thailand, ben er nooit geweest, maar begrijp van mijn maat dat Chiang Mai - na Bangkok de grootste stad van Thailand - een van de populairste Aziatische steden bij backpackers is. Chiang Mai ligt in schitterende natuur in het noorden van het land. Uniek zijn de eigen cultuur, het eigen dialect, de festivals en de eigen tradities van de stad.

Zo blijkt de wereld klein te zijn. Erna woonde in de Amsterdamse Marnixstraat, waar nu onder de naam ‘Songkran’ een Thais restaurant is. Mijn oude voetbalmaat en ik waren cracks van good old Victoria uit Hilversum, waar in de Havenstraat als ‘Chiang Mai’ een Thais restaurant bestaat.

Eerst hier maar eens eten, daarna daar ooit ijswater rondsmijten.

1. Marijke:
    14 april 2016
    Chiang Mai als restaurant in NL zal vast lekkere gerechten hebben, maar slenteren over de avondmarkt van het echte Chiang Mai, daar in noordelijk Thailand is stukken leuker. Ook eten kopen bij zo'n stalletje op straat is een aan te raden iets, ook al denk je wellicht dat straateten buikkrampen geeft. Nee hoor...kun je rustig doen.
    Songkran, geinig feest, maar sla mij maar over.