(488) SAM70+, over boswachters op liefdespad

17 april 2016 - Schoorl, Nederland

Zondag 17 april 2016

Singles in Staatsbos

Staatsbosbeheer is de grootste bos- en natuurbeheerder van de Nederlandse staat. Naast bosbeheer voor productie van hout en tegengaan van zandverstuiving vallen ook recreatieve functies van bos en natuur onder de taken. Beleven, beschermen, benutten zit boswachters in hun bloedbanen om ‘hun eigen broek op te houden’. Genoodzaakt door bezuinigingen moeten zij tegenwoordig uiterst inventief opereren om hun bestaan overeind te houden. Onder het pseudoniem Buitenleven verhuren ze bijvoorbeeld hun woningen, werkschuren en boerderijen als vakantiehuis.

Voor de lente van dit jaar hebben de boswachters iets bijzonders bedacht: excursies in de natuur, speciaal voor singles, met name vijftigplussers. Voor het eerst worden in ons land Staatsbosbeheerders als ‘relatiemakelaars’ ingezet. Staatsbosbeheer is voor deze noviteit een samenwerking met datingsite Relatieplanet aangegaan. In ons land wonen een kleine drie miljoen singles, bij wie deze site al jaren de populairste stek is om een serieuze relatie op te sporen.

De boswachters van Staatsbosbeheer ontvangen speciale instructies voor hun delicate missie als gids tijdens boswandelingen. Zij worden geacht niet voortdurend aan het woord te zijn, maar juist ruimte te scheppen voor het ontstaan van interactie. Deze wandelevents zijn erg populair onder singles, omdat ze een uitstekende gelegenheid bieden elkaar op ontspannen wijze te leren kennen. Hun gids geeft het thema ‘relatie’ bijzondere aandacht door onderweg iets te vertellen over dieren die het pad van de wandelaars kruisen.

Vandaag vindt de eerste excursie in het Drents-Friese Wold plaats. Erna en ik kennen dit grootste aaneengesloten bosgebied van ons land - groots in schoonheid - als geketende vijftigplussers. Tussen de zandverstuivingen met vele vennetjes, heide en moerasgronden hebben wij geen begeleiding nodig. Volgende week zondag verzorgt de boswachter in Almeerderhout een excursie. Hij zal daar verhalen over de reeën, die alleen maar in de bronsttijd een paartje vormen, daarna uit elkaar gaan en niets meer met elkaar te maken willen hebben. Hij zal ook vertellen over bevers, die in dit gebied voorkomen. Die vormen in hun beverburcht juist een stelletje voor het leven.

Een wandeling onder leiding van Staatsbosbeheer is geen stiltewandeling. Deelnemers mogen in hun trip door de natuur best met elkaar praten. Valt er een stilte, dan zij dat zo. De vraag is wat er speelt, maar als je om je heen kijkt, kun je van de natuur genieten. Vervolgens pak je na een stiltemomentje de draad van het gesprek gewoon weer op.

Spannend wordt het op de daaropvolgende zondagen in de Schoorlse duinen in de provincie Noord-Holland, in het nationale park ‘de Groote Peel’, het ooit zeer ondoordringbare hoogveengebied op de grens van Limburg en Noord-Brabant, en in nationaal park ‘Sallandse Heuvelrug’ tussen Hellendoorn en Holten in Overijssel. De laatste twee wandeltochten zijn extra romantisch, want ze vinden ’s avonds bij volle maan plaats.

Ik herinner mij explorerende excursies in eigen beheer over de Gooise heide bij mijn toenmalige woonplaats Hilversum. Die gingen niet onder leiding van een Staatsbosbeheergids. Toen was ik - vijftienplusser - op weg naar analoge afspraakjes. Romantisch gedateerde dates, natuurlijk en avontuurlijk.

1. Marijke:
    17 april 2016
    Prettig en handig om al een partner te hebben en boswachterwandelingsonafhankelijk te zijn op het terrein van partnerwerving. Zouden die single-excursies nou echt de inkomsten van de boswachters opkrikken? Hoe ook, het is een apart blogreisverhaal!
  2. Cor Kluijtmans:
    18 april 2016
    Ik heb het met een brede glimlach tot mij genomen. Lekker om te lezen en het is zeker apart om de boswachter als relatie-bemiddelaar te zien.