(491) SAM70+, over helden in de hemel

20 april 2016 - Heerenveen, Nederland

Woensdag 20 april 2016

Scheidsrechters en strafschoppen

Vanavond staat in de eredivisie de voetbalwedstrijd Heerenveen tegen Ajax op het programma. Ik zie de krantenkop van morgen al. ‘Historisch: Heerenveen wint met 6-5 van Ajax’. Mijn angstvisioen dateert uit 1950, ik lig met de bal aan mijn voeten in mijn bedje te Amsterdam. Nog een half uurtje en Ajax staat met 5-1 voor. Toch gaat de titelkandidaat onderuit. Een uur lang slaan de Mokummers de klok, ze hadden een 10-1 voorsprong kunnen nemen. Nonchalance sluipt binnen en de thuisclub slaat keihard toe. Abe Lenstra staat op als de held van Friesland. Hij scoort tweemaal - een corner krult hij in één keer binnen - en heeft aandeel in de andere doelpunten.

Net als Johan Cruijff wordt Abe Lenstra als een van de grootste Nederlandse voetballers aller tijden gezien. Overeenkomsten zijn te vinden in hun techniek, tweebenigheid, snelheid en inzicht. Beiden worden niet oud. ’Ûs Abe’ (onze Abe) net geen 65 en ‘Jopie’ net geen 69. Aan het recente overlijden van JC hebben de media royale aandacht besteed.

Heerenveen wordt in de tijd van Lenstra ook wel ‘Abeveen’ genoemd. Met Faas Wilkes en Kick Smit staat Abe model voor voetballende stripheld ‘Kick Wilstra’ in boekjes van Henk Sprenger die ik vreet. Net als Cruijff wordt Lenstra als voetballer door veel clubs begeerd. Ajax toont interesse, zelfs Italië zet zijn zinnen op de Fries. Internationale klopt aan zijn deur en Fiorentina biedt een blanco cheque. Abe wil ‘zijn’ Heerenveen echter niet verlaten.

Ze stuurden me een blanco cheque, ik streek eens langs mijn kin

Want op een heel klein briefie stond: ‘Vul zelf die cheque maar in’

Toen zei m’n vrouw: “Hé, aarzel niet, vraag dan maar een miljoen!”

Maar ik zei: “Nee zeg, ben je gek, stel voor dat ze het doen”.

Na zijn dood in 1985 raakt Abe niet in vergetelheid. Als Johan Cruijff in 2000 een ‘Oranje van de Eeuw’ mag samenstellen, kiest hij Lenstra als enige niet-levende in zijn selectie. Blijvend aan de herinnering van Abe is het in 1994 opgeleverde stadion van Heerenveen dat zijn naam draagt ter nagedachtenis aan de beste voetballer die de club ooit heeft gehad. Zijn standbeeld siert de hoofdingang van het ‘Abe Lenstra Stadion’.

Op 7 mei 1950 heeft Abe zijn meest legendarische wedstrijd gespeeld, tegen een Ajax met Rinus Michels in de voorhoede. Onder Abe’s leiding presteert Heerenveen het om een 1-5 achterstand razendsnel om te buigen in een 6-5 overwinning. Niemand spreekt meer over de dubieuze beslissing die scheidsrechter Dirk Nijs toen nam om een penalty aan Heerenveen toe te kennen, een beslissing die de Friezen in het zadel zou helpen.

In de VIP-skybox hoog aan de hemel zitten twee toekijkende voetbalsterren vanavond aan de bitterballen.

Zegt Abe tegen Johan: “Wat vond jij van die strafschop voor Ajax afgelopen zondag? Dat was er zo eentje als toen van Dirk Nijs”.

Debiteert JC op zijn bekende wijze: “As je niet fluit, ken je geen pingel geven!”.

1. Marijke:
    20 april 2016
    Hoe later op de dag, hoe schoner de blog. Abe Lenstra, mijn kwart Friese hart springt wijd open. Us heit [ dakje op de U] wier een Frysk en nog hoor ik hem met trots over Abe rapjen...
  2. Reggy:
    21 april 2016
    Abe mijn allereerste sportheld . Was ooit in het bezit van dat oranje boekje van Abe: "voetballen doe je zo" helemaal grijs gelezen.Omdat ik toen in Drachten woonde voelde ik een Nog sterkere verwantschap met Abe. Op mijn voetbalshirt ( fc. Drachten)prijkte ook de foto van Abe. Dat ontlokte bij de toekijkende ouders aan de kant regelmatig hetvolgende: " sjoch's oan lytse swarte Abe" Dat waren nog eens momenten van trots. Mij vergelijken met mijn sportheld.