(492) SAM70+, over stad van de tuinen

21 april 2016 - Victoria, Canada

Donderdag 21 april 2016

Visite aan Victoria

Onze trip naar Canada gaat zijn einde vinden in Victoria en Vancouver. De laatste is een wereldstad, de eerste knus, ouderwets en bescheiden van afmeting. Victoria is de hoofdstad van British Columbia, terwijl het niet tot de tien grootste steden van die provincie behoort. Het standbeeld van koningin Victoria vóór de gebouwen van het parlement is uiting van Brits karakter. Her en der waait de Britse vlag, bij het Empress Hotel wordt driftig thee gedronken. Tóch is Victoria uitgesproken Canadees.

Victoria met zijn milde klimaat heeft ons veel te bieden. Walvissen spotten hebben we al eens gedaan. We kunnen in ouderwetse straten met verborgen historische hoekjes een cafeetje of restaurant opzoeken. Zonder strakke stratenindeling is de plaats te voet prima te doorkruisen. Stellig zoeken we mooie hoekjes op in de straten achter de ‘Inner Harbour’, het hart van Victoria. Aan de boulevard, waar straatartiesten optreden, staan de parlementsgebouwen en het Empress Hotel.

Andere attracties zijn het Royal British Columbia Museum en de schitterende Butchart Gardens, die Erna zeker wil bekijken. Het RBCM behoort tot de meest toonaangevende musea van Canada en combineert stukken over natuurhistorie, recente geschiedenis van British Columbia en cultuur van oorspronkelijke bewoners. Naar verluidt kunnen wij hier gemakkelijk een ochtend of meer doorbrengen, maar we willen natuurlijk nog meer ontdekken.

De Butchart Gardens liggen buiten het centrum, 21 kilometer noordelijk via Highway 17. Het zijn de indrukwekkendste tuinen van Victoria, dat wel ‘de stad van de tuinen’ wordt genoemd. Tien jaar geleden zijn deze Gardens als ‘National Historic Site of Canada’ aangewezen. In 1904 legde Jenny Butchart verzonken tuinen - ‘Sunken Gardens’ - in een voormalige kalksteengroeve aan. De groeve was eigendom van haar echtgenoot, Robert Pim Butchart, mijneigenaar en pionier met portlandcement in Canada en de VS. Dit cement lijkt op een soort die voor het eerst in het begin van de 19e eeuw in Groot-Brittannië wordt gefabriceerd. De naam komt van portlandsteen, een gesteente dat afkomstig is van Isle of Portland in het Engelse graafschap Dorset. Portlandcement wordt vooral in de productie van geprefabriceerd beton toegepast. Het hardt vrij snel uit en kan soms al binnen een dag worden ontkist. Tot zover de bouwvakker, terug naar de tuinen van Jenny.

Haar verzonken tuinen maken nog steeds deel uit van de vijf belangrijkste delen van het terrein, dat verder uit een rozentuin, een Japanse, Italiaanse en mediterrane tuin bestaat. De attractie van 22 hectare trekt zo’n half miljoen bezoekers per jaar, wat wij van onze Hortus Bulborum in Limmen - ook wereldvermaard - (nog) niet kunnen zeggen. In de tuinen van Victoria is dan ook een overweldigende pracht van meer dan een miljoen exemplaren van ongeveer zevenhonderd soorten bloemen, bomen en heesters te vinden. Gelukkig lopen we het vuurwerk mis, dat van juli tot september elke zaterdagavond wordt afgestoken. Dan doet de drukte op de tuinpaden aan een pretpark denken en daar zitten wij niet op te wachten.

Wij wachten in Victoria op een verkenning van Vancouver, een volgend mooi vooruitzicht.

1. Marijke:
    21 april 2016
    Victoria met het prachtige RBCM---vooral de afdeling over de autochtone bevolkingsgroep, ik meen de 4de etage niet overslaan--- en met het feestelijk artistiek gedoe rond haven, evenals het stuk China Town: heb er de mooiste herinneringen aan. En ja, Butchard Garden, grandioos is het om daar rond te slenteren en om achter mekaar te fotograferen.
    Vancouver ken ik helaas niet, op er even doorheen rijden met een 10 meter lange camper na, wat ikzelf geen onverdeeld genoegen vond. Cees wel! Enne, daarvandaan komt een ansichtkaart gegarandeerd wèl aan:-)
    Hoor van jou wel hoe Vancouver op jullie overkomt. Wat een vooruitzicht!