(494) SAM70+, over stadjes aan rand van regenwoud

23 april 2016 - Tofino, Canada

Zaterdag 23 april 2016

Red cedars en rode bosbessen

Op Vancouver Island overnachten wij aan de oostkust in Courtenay. In deze plaats met 22.000 inwoners stopt het toeristenseizoen nooit. Het is een culturele magneet met theater, concerten, kunstgaleries en festivals. ’s Zomers vinden ‘fossielenjachten’ naar opgravingen plaats, waarin je zelf naar fossielen mag zoeken. Stel dat wij een miljoenen jaren oud skelet van bijvoorbeeld een elasmosaurus* te voorschijn toveren. Sensatie in de Canadese natie, en de wereld draait door …

Onze reis gaat door boeiend regenwoud naar de westkust van Vancouver Island, waar we in twee pittoreske vissersplaatsjes - Tofino en Ucluelet - neerstrijken. Beide beschikken over restaurants die zich in zeebanket hebben gespecialiseerd. Tofino is toeristischer dan Ucluelet, het ligt aan het begin van het nationale park Pacific Rim, helemaal op het puntje van het schiereiland. Misschien maken we wel een wandeling door de kleine botanische tuin met planten die kenmerkend zijn voor het regenwoud. Rustige paadjes en houten boardwalks leiden ons tot aan zee, waar hier en daar standbeelden van vlothout staan. Onderweg stappen we zeker Darwin’s Café binnen om uit kleine gerechtjes van groenten en aromatische planten uit de tuin te proeven.

Jamie’s runt een agentschap in beide stadjes, waar we ‘whale watching’ kunnen boeken, maar ook kunnen intekenen voor een spannend uitstapje om zwarte beren te observeren. Op Vancouver Island leven naar schatting zo’n twaalfduizend beren. Zij komen naar de stranden van Clayoquot Sound om zich te voeden door keien om te draaien op zoek naar krabben. In het begin van de zomer bestaat de kans dat zich een vrouwtjesbeer met jongen vertoont, als zij zich bij het zien van de naderende boot niet met haar kroost in het woud heeft verstopt. Beren, orka’s, walvissen, zeeleeuwen, zeehonden en Amerikaanse zeearenden met witte kop, Artis kan nog even op ons wachten.

Natuurlijk gaan wij Pacific Rim National Park verkennen, het enige nationale park op Vancouver Island. Waar het continent de Grote Oceaan ontmoet loopt een ruige kustlijn met een netwerk van ‘trails’. Het park bestaat uit drie delen. De kuststrook tussen Ucluelet en Tofino heet Long Beach, twintig kilometer fijnzinnig strand met verlaten baaien en regenwoud. Ten oosten van Ucluelet liggen de Broken Group Islands, een archipel van meer dan honderd eilanden die alleen per schip bereikbaar zijn. Het bekende West Coast Trail is alleen toegankelijk voor trekkers, waarmee uiteraard geen tractoren worden bedoeld. Ruim 77 kilometer door een wildernis van regenwouden en moerassen, over riviertjes en diep ingesneden kustlandschap lijkt een beetje veel voor onze kuitspieren.

Ik heb het flauwe vermoeden dat wij de voorkeur aan Rain Forest Trail zullen geven. In dit voorwereldlijke regenwoud treffen wij over een spoor van ongeveer een kilometer machtige, acht eeuwen oude reuzenlevensbomen - red cedars - die ontelbare zware winterstormen hebben overleefd. Valse azalea’s, prachtframbozen en rode bosbessen vormen hier een dik tapijt op de bodem, die in alle tinten groen glanst. Slechts een brekende tak of de roep van een vogel doorbreekt hier de diepe stilte.

* Zeereptiel met vijf meter lange hals

1. Marijke:
    23 april 2016
    En dan niet verdwalen, daar diep in het regenwoud, hoewel bosbessen en frambozen jullie wel in leven zullen houden, evenals de raindrops. Canada, machtig mooi land, land om geweldig te vakantierelaxen, wat jullie zeker zal lukken.
  2. Reggy:
    24 april 2016
    Zeer aantrekkelijk vakantieland. Heb al tig uitnodigingen van familie en vrienden daar gehad maar tot nu toe niks van gekomen. Dit verhaal zet je dan weer aan het denken.