(59) SAM69+, over ‘Dos Cafés de Bilbao’

13 februari 2015 - Bilbao Airport, Spanje

Vrijdag 13 februari 2015

Iruña y La Granja

Met Carnaval op punt van losbarsten zijn wij terug in Gorteldonk. Bilbao maakt zich op voor activiteiten, het programmaboekje somt vanaf vrijdag de dertiende onder de Baskische titel ‘2015eko Aratusteetako Egitaraua’ een grote variëteit op. Defilés, dansgroepen, fanfares, concerten, shows en ‘Velamos la sardina’ dat naar ik vermoed met de afsluiting van het feest heeft te maken. Of Oeteldonk en Pieperduin ook over zo’n uitbundigheid beschikken, waag ik te betwijfelen. Noch in Bilbao, noch in Gorteldonk zijn wij voor de optocht uitgenodigd. Anders waren we in een van de Zeven Straten in de oude stad achter een lange rij aangesloten om feestkleding te kopen. Basken verkleden zich voor Carnaval allemaal. Van hun taal verstaan wij tittel noch jota, maar we horen de kassa’s rinkelen.

Op de dag van terugreis wandelen wij eerst nog naar Mercado de la Ribera. Ik kijk mijn ogen uit naar de groenten, fruit, vlees en vooral verse vis, die de Baskische keuken hier aanbiedt. Visgeur is gratis, ik voel me thuis als in IJmuiden, Urk of Volendam. Basken uit Bilbao zijn net Mokummers uit Amsterdam: bluffend claimen zij hun overdekte markt uit het begin van de 20e eeuw als de grootste van Europa. Ons geheugen vertelt ons dat die in Valencia al groter was. Wel is ook hier sprake van een opvallend gebouw met prachtig glas-in-lood. Er vinden soms modeshows of theatervoorstellingen plaats. Dan noemen de locals hun marktgebouw ‘La Plaza’.

Rond koffietijd trippelen wij naar een van de twee mooiste cafés van de stad. De vooringang aan Plaza Circular 3 missen we, de zijingang aan Berastegui vinden we meteen. ‘La Granja’ heet het iconische café uit 1926, in de stijl van de ‘grote Franse cafés’. In ambiance en elegance verteren we koffie met een zoetig koffiebroodje. Obers zijn doende de tafeltjes voor het Spaanse middageten in te richten, wij staren ondertussen rond. Spaans kroegleven is altijd in beweging.

Vlakbij weten wij het ‘kopstation’ van Bilbao – F.C. de Santander a Bilbao op de zijgevel. We zagen dat binnen in gebrandschilderde ramen een klok was, die na onze koffiepauze richting twee voor twaalf liep, tijd voor een unieke foto. Dat lukt in dit mooie Railway Station – Estación de Abando -, waar de populaire Tren de la Robla zijn spoor trok, meewerkend aan Bilbao’s economische groei.

Vervolgens stappen we café ‘Iruñja’ uit 1903 aan Jardines de Albia binnen. Onze monden vallen open door unieke architectonische vormen en sierlijke ornamenten in ‘neomudejar style’. Op de counter staat weer een vorstelijk assortiment pintxos uitgestald, waardoor het water ons in die geopende mond loopt. Een tinto crianza naast een handvol lekkernijen (op een plate uiteraard) en we komen ons lunchuurtje welgevuld door. Vol verbazing over aparte gasten, zoals het typetje met haar witte poedeltje in draagtas, overtroffen door een typje met tas, waarin haar konijn zijn oren buitenboord steekt. Hoogste tijd om naar het vliegveld te gaan, voor iemand met cavia of schildpad naast ons neerstrijkt. Wij believen geen huisdieren als tafelgenoten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    13 februari 2015
    Het klinkt bijna barok wat jullie allemaal tot je hebt genomen deze Bilbaose dagen, van gebouwenschoon tot vismarktaantrekkelijks met geuren en glas-in-lood, tot cafeetjes, kroegjes vol pintxossnacks, tot carnavaleske uitingen en al die élegance en ambiance in slechts een paar dagen! Fantástico!