(64) SAM69+, over Swan River met zwarte zwanen

18 februari 2015 - Perth, Australië

Woensdag 18 februari 2015

Wooroloo en Bell Tower

Perth, de hoofdstad van West-Australië, is een metropool waar Erna en ik goede herinneringen aan hebben. De woonplaats van onze bevriende familie Roberts herbergt bijna twee miljoen inwoners, toch heerst er een zeer ontspannen sfeer. De stad aan de westkust wordt tot de meest leefbare steden van de wereld gerekend. Hij ligt eenzaam aan de Indische oceaan, op flinke afstand van andere grote steden, aan de monding van rivier de Swan. De eerste nederzetting is in 1829 door kapitein James Stirling gesticht. Perth in WA moet niet worden verward met de Schotse hoofdstad van het gelijknamige graafschap Perthshire, noch met Perth in de Canadese provincie Ontario of met Perth in de Amerikaanse staat North Dakota. Het door ons zo gewaardeerde Perth ligt aan de Trans-Australian Railway, die de welvarende stad verbindt met Adelaide, dat 2.700 kilometer naar het oosten ligt.

De Swan River stroomt traag door zuid-west-Australië en mondt via Perth bij Fremantle in de Indische oceaan uit. Het stroomgebied betreft liefst 126.000 vierkante kilometer. Hij begint als Avon bij de Darling-bergkam op ongeveer 175 kilometer van Fremantle. Op 72 kilometer van de monding heet hij Swan River, daar waar de Wooroloo-beek de rivier instroomt. De Swan met zijn zwarte zwanen doet mij denken aan het zeiltochtje, dat ik met wijlen vriend Dave en zijn groep studenten over de brede stroom mocht maken. Een andere ervaring dan tijdens mijn sportacademiejaren een potje roeien op de Amstel.

Over Perth en Fremantle zijn veel meer dan vijfhonderd woorden uit te weiden. Ons belletje rinkelt bij de Swan Bells Tower – ook wel The Bell Tower -, opvallend bouwwerk uit koper en glas aan de rivieroever, ruim tachtig meter hoog. Achttien getoonzette klokken maken hem tot een van de grootste ‘carillons’ ter wereld. We ronden de toren over keramiek tegels, die in alfabetische volgorde bijna elke WA-school vertegenwoordigen. Met zijn prijskaartje van 5,5 miljoen Australische dollars was de toren controversieel, toch is hij nog steeds een van de iconische ‘milennium’-projecten die voor publieke belangstelling open is.

Toen kapitein James Stirling met zijn schip ‘HMS Success’ de kust nabij de monding van de Swan River verkende, schreef hij een lovend rapport, waarin hij het gebied geschikt achtte voor een nederzetting. De Britse regering stuurde kapitein Fremantle met ‘HMS Challenger’ langs en liet op 2 mei 1829 de Britse vlag planten. Twee maanden later arriveerde het eerste schip met kolonisten. Kapitein Fremantle vertrok een paar maanden later, maar de haven bij Perth werd naar hem vernoemd. Toen in de binnenlanden van West-Australië goud werd gevonden, nam het belang van Fremantle als haven toe. De inwoners van het huidige stadje noemen het liefdevol ‘Freo’, waar wij het volledig mee eens kunnen zijn. Met de familie Roberts was het in Freo ook aangenaam toeven, vooral tijdens het drinken van een lekker drankje in de gezellige, overdekte markthal met zijn typische mediterrane sfeer. Perth en Freo in Western Australia vormen een bestemming waar wij beslist nog een keer zullen terugkeren.