(71) SAM69+, over (pedaal)slag bij Waterloo

25 februari 2015 - Waterloo, België

Woensdag 25 februari 2015

Mandarine Napoleón als doping

Op 18 juni 1815 is Napoleon in Waterloo definitief verslagen. Reden voor onze zuiderburen om de Slag bij Waterloo tweehonderd jaar na dato in luisterrijke vorm te herdenken. Reden voor mij om de weg van de Franse keizer door België in het zadel te volgen. Niet te paard, maar op de fiets, via de Napoleonroute, het bewegwijzerde parcours van 94 kilometer langs bijzondere dorpen, musea en landschappen.

Ik wil meemaken hoe de Belgen de slag beleven, als de legers weer tegen elkaar strijden. Voor Wallonië een jaarlijkse gewoonte, voor mij dit jaar aanleiding om te gaan kijken, omdat zeer groots wordt uitgepakt. In juni a.s. vindt het ‘grootste evenement van Europa ooit’ plaats. Met meer dan vierduizend figuranten, driehonderd paarden, dertig kanonnen en 2.500 kilo buskruit worden de gevechten levensecht nagespeeld. Alsof het een voetbalwedstrijd tussen matadoren uit Rome en fijnbesnaarde jongens uit 010 betreft. Ik zou zeggen: “Manneke Pis, let op uw saeck”.

In juni 1815 arriveert Napoleon bij Herstrud op de Belgisch-Franse grens. Zijn voltallige keizerlijke leger van 120.000 man trekt over de smalle brug over de Thune. Een jochie uit de buurt waarschuwt de keizer om niet verder te trekken. De heerser trekt zich van het advies niets aan en gaat over modderige paden via Beaumont, Thuin, Charleroi en Fleurus door naar Waterloo.

In zijn voetspoor las ik in het mooie dorp Ragnies, vlakbij Thuin, een lunchstop in. Natuurlijk neem ik een slok Mandarine Napoleón uit de distilleerderij van Biercée, gevestigd in de Ferme de la Cour. Hier worden ieder jaar 75.000 flessen heerlijke drank gevuld, op basis van driehonderd ton fruit (300.000 kg). Vervolgens hijg ik sfeervol Thuin met zijn ommuurde bovenstad en UNESCO-klokkentoren binnen. Het stadje is vooral bekend om zijn ‘hangende tuinen’ die tegen de heuvel zijn aangelegd. Ik zie mezelf een selfie maken, hangend tegen mijn tweewieler met bagage. In het park van kasteel Fosteau kan ik gelukkig uitrusten en in het statige onderkomen vol kunst en antiek wat bijkomen. Zou Napoleon al gebruik hebben kunnen maken van de 19-e eeuwse apotheek?

In de buurt van Charleroi sla ik het Fotografiemuseum over, maar neem ik een kijkje in de vroegere steenkoolmijn Le Bois du Cazier, nu museum (UNESCO). Bij de mijnramp van 1956 kwamen hier 226 mijnwerkers om. De eerste tragedie van omvang, die op de televisie kwam.

Napoleons Route loopt vervolgens langs de indrukwekkende ruïnes van de Abdij van Villers. Het Napoleonmuseum van Ligny en het laatste hoofdkwartier van de keizer in Vieux-Genappe zijn ook voor mij aanlegplaatsen. Tegen de tijd dat ik er ben, is het geschilderde panorama van Waterloo uit 1912 in het nieuwe centrum onder de Leeuwenheuvel vast te zien. Mijn fiets laat ik beneden als ik de 226 traptreden naar de 45 meter hoge heuveltop beklim. Te weinig getraind op Alpe d’Huez. In het Wellingtonmuseum met aan de overkant de Napoleonkapel overdenk ik mijn inspanningen om te ontdekken waar de geschiedenis van West-Europa twee eeuwen geleden een andere wending kreeg.

1. Marijke:
    25 februari 2015
    Je stuurt dan toch die selfie van jou hangend tegen hangende tuinen met fiets en bagage en al wel door hè?
    Hoe ontieglijk ambitieus om na inspannend fietsen ook nog 's 226 traptreden te gaan beklimmen.
    Je moest dan nu maar vast een luxe hotelplek reserveren om tijdens een nacht van diepe rust de volgende dag dat eind naar huis te kunnen volbrengen. Toch niet fietsend?
    Maar mocht je de Slag bij Waterloo inderdaad persoonlijk gaan bijwonen en herdenken --- het lijkt me een pracht van een BELEVENIS! Onvoorstelbaar in 2015 dat ene Napoleon België met man en macht zou binnenvallen, hoewel elders in deze vreselijke wereld dit soort oorlogsgedoe helaas in veelvoud gaande is. Zij het met ander materieel.
    Men is daar in België achter elkaar met herdenkingen doende, de manifestaties rond WO1 [en WO2] zijn nauwelijks afgerond. Toeristische trekpleisters? [ook]