(76) SAM69+, over de oude magische ‘Kaap Kabeljauw’

2 maart 2015 - Provincetown, Massachusetts, Verenigde Staten

Maandag 2 maart 2015

Edward Hopper en Tennessee Williams

Rond schiereiland Cape Cod hangt een bijna mythische sfeer. Zou dat komen omdat het zo’n buitenbeen is? Omdat daar zo veel eerste voetstappen van kolonisten zijn gezet? Of omdat zo veel Amerikanen daar hun eerste vakantieherinneringen hebben?

Hoe het leven van drie generaties kan worden beheerst door The Cape laat Richard Russo in zijn boek ‘That Old Cape Magic’ zien. Elk jaar de hopeloze zoektocht naar een appartement dat de status van happy few-vakantiehuis heeft, maar niet de prijs. Vlucht uit het miserabele bestaan, warme deken over de kilste relaties. Echte reistips tref ik in het boek niet aan, wel de magie die wij rijdend over Sagamore en Bourne Bridge hebben ervaren. Gelukkig zijn wij er in het najaar, ’s zomers rijden er meer dan 80.000 auto’s per dag!

De ‘Kaap’ is een geliefde vakantiebestemming. Elke zomer komen meer dan dertien miljoen mensen naar eindeloze stranden - de mooiste van New England -, naar natuurschoon en naar oude koloniale dorpen. Wij ontdekken de koloniale charme langs route 6A, de oude Kings Highway, waar veel oude huizen tot antiekwinkel of herberg zijn omgevormd.

Cape Cod – in de vorm van krabbenschaar - levert Massachusetts ruim 450 kilometer extra kustlijn op. Een groot deel is slechts toegankelijk voor de eigenaren en huurders van zomerverblijven. ‘Kaap Kabeljauw’ steekt als de gekromde arm van een gespierde man in zee. Eigenlijk is het New England in een notendop. Hier woonden eens indianen en de Pilgrim Fathers, er werd gevist en geschilderd. De kaap is een overblijfsel van de laatste ijstijd, bijgeschaafd door wind en water. Het is een paradijs voor vogels als stern, plevier, visdief, scholekster. Cranberries kleuren de velden robijnrood.

Provincetown – met 3.600 inwoners - is het aardigste plaatsje op de uiterste punt, met een kleurrijke geschiedenis. In de 18e eeuw is P-town, zoals het vaak wordt geduid, tot belangrijk visserijcentrum uitgegroeid. Stranden en sfeer maken het vissersplaatsje tot een van de geliefdste bestemmingen. In de zomer groeit de bevolking tot 50.000 aan!  Vanaf 1899 zijn toonaangevende kunstenaarskolonies actief in de inmiddels verlaten vissersschuurtjes. De eerste kunstacademie begint onder leiding van Charles Hawthorne en opent in 1901 officieel zijn deuren. Vóór de Eerste Wereldoorlog is Provincetown de beroemdste kunstenaarskolonie van Amerika en telt tegen 1916 liefst zes kunstopleidingen. De mooie omgeving trekt ook schrijvers aan. Kunstenaars en schrijvers worden heel lang door het sublieme natuurschoon van het plaatsje geïnspireerd. Hans Hofmann (1880-1966), Jackson Pollock (1912-1956), Mark Rothko (1903-1970) en Erna’s favoriet Edward Hopper (1882-1967) zijn prominente kunstenaars, die hier zijn geweest. Schrijvers die er woonden, zijn John Dos Passos (1896-1970), Tennessee Williams (1911-1983), Sinclair Lewis (1885-1951) en Eugene O’Neill (1888-1953), wiens eerste toneelstukken in het Provincetown Playhouse werden opgevoerd.

De rebelse geest die eens heerste, is nog niet helemaal verdwenen.  Ook nu nog oefent Provincetown op allerlei bizarre figuren onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. Het aantal homoseksuelen ligt ruim boven het gemiddelde. Wij zagen dat in Commercial Street - ‘where the action is’ – aan ons gezichtsveld voorbijkomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    2 maart 2015
    Met PS de ganse wereld over! Van Heiloo naar Bilbao naar Zuid-Afrika naar Brazilie naar Castricum naar Lanzarote naar Yersey naar Cape Cod naar Egmond naar noem maar op...en jouw lezers liften op jouw verhalen mee.
    Wat heeft onze aardbol de reiziger veel te bieden. Het leven is waarlijk vele levens tekort.