(83) SAM69+, over Rikus en het goede leven

9 maart 2015 - Eext, Nederland

Maandag 9 maart 2015

Bieten, blauwschokker en bospeen

‘Beste liefhebbers van het goede leven’, begint de e-mail aan het goede adres. Met enige regelmaat sturen wij u het laatste nieuws over het wel en wee bij Rikus. Zo’n boodschap staat mijn mailbox nooit in de weg, vooral niet omdat het een landhuis, hotel, restaurant in Drenthe betreft. Dat waarderen wij dus zeer. Wij zijn immers liefhebbers van smaak, kwaliteit en vooral van het grote genieten.

Landhuis-Hotel-Restaurant ‘Rikus’ spreekt ons bijzonder aan, want met tien kamers is het kleinschalig. Daar komt nog bij dat de kamers een prachtig uitzicht hebben op een plek die nog echt donker en rustig is. Altijd goed voor romantisch maanlicht en sterrenhemel. De plek waar Rikus staat is overweldigend. En on-Nederlands, meldt de nieuwsbrief. Een van de mooiste plekjes van ons land. Nederlands en on-Nederlands tegelijk, wat willen wij meer?

Rikus’ restaurant bezetten is een optie. De chefkok – opgeleid in ‘Jufferen Lunsingh’ – gaat elke dag de uitdaging aan om met de oogst van de dag te koken. Hij betrekt de ingrediënten uit de achtertuin en het achterland om zijn gerechten karakter te geven. Elke dag wisselend, elke dag een feest!

Op honderd meter afstand ligt ‘Het Bos van Rikus’, een oerbos(je) van ruim twee hectare. Je kunt er vanuit het hotel zo naartoe lopen. Ben je liefhebber – wij zeker – kun je bij het vallen van de avond zo maar wild spotten. Je kunt er uiteraard ook doorheen wandelen om even alleen te zijn, om weg te mijmeren of om te mediteren. Ik weet zeker dat fietsvriendin E. bij het lezen van deze regels helemaal lyrisch wordt over de bestemming. Het ‘Bos van Rikus’ is omringd door eeuwenoude essen. Die essen zijn alleen maar bebouwd met granen, bieten of aardappels, andere koek dan torenhoge Zuidassen. De velden zorgen voor spectaculaire uitzichten en adembenemende zonsondergangen.

Landhuis-Hotel-Restaurant ‘De Jufferen Lunsingh’ verbouwt zijn groenten op één hectare in Eext. Dat gebeurt nu ook voor Rikus. Dagelijks worden allerlei verse groenten en kruiden geoogst. Bieten, aardappelen, bospeen, aardbeien, paksoi, courgette, blauwschokker. De ‘Groenten van Rikus’ worden niet alleen voor de koks verbouwd. Zij worden ook voor echte liefhebbers van smaak en kwaliteit gezaaid, gekweekt en geoogst. Wie van vers en lekker houdt, haalt groenten, kruiden en fruit direct van de koude grond. Natuurlijk. Met groenten van Rikus is het eten wat het seizoen te bieden heeft.

Ten noorden van Rikus ligt het nationale park ‘Drentsche Aa’, ten zuiden een uitgestrekt bossen- en weidegebied met status ‘nationaal landschap’. In totaal liefst dertigduizend hectare natuur, in Nederland uniek qua grootte, flora en fauna. De perfecte plek om tot rust te komen, te luieren, te genieten en uitstapjes te maken. Honderden kilometers fietspad, tientallen wandelroutes vanuit de achtertuin, zelfs kanotochten op de Hunze belagen Rikus. Zeilen op het Zuidlaardermeer. Of naar Groninger of Drents Museum, want Eext ligt vlakbij Groningen en Assen. Van de letters van Rikus kan ik – niet gelovig - een Kruis slaan. Zal ik die handeling dan toch maar verrichten?

1. Marijke:
    9 maart 2015
    Naast wederom een titel die klinkt als een klok en nieuwsgierig maakt naar het Drentse goede leven, ook het woordspel dat je zo goed beheerst, Rikus versus Kruis....leuk, een anagram!
  2. Reggy:
    10 maart 2015
    De sfeer in het verhaal drukt de sfeer uit die ik , sinds ik Drenthe en haar bewoners door Noor heb leren. Zelfs zo, dat wij nog een tijdje getwijfeld hebben om ons daar te vestigen.We komen er nog steeds heel vaak vanwege familie en omdat Drenthe en haar natuur en bewoners ons na aan het hart liggen. btw spelen met woorden lag je vroeger ook heel erg
    Nu weet ik dat weer