(88) SAM69+, over oud nieuw polderland

14 maart 2015 - Egmond, Nederland

Zaterdag 14 maart 2015

Peil de polder

Tussen de coulissen van duinen en strandwallen ligt een nog vrijwel gaaf karakteristiek landschap. Al vier-en-een-halve-eeuw. Met regelmaat wandel ik als een ware monnik door een gedeelte van wat met een volle mond Berger- en Egmondermeerpolder heet. Deze behoort tot de oudste en mooiste polders van Nederland. Ooit was de droogmakerij een project van de ‘Lamoraal van Egmond’ en de ‘Heer van Bergen’. In mijn eentje voel ik mij tussen weidevogels en melkvee nietig ‘heerser’ over een oppervlakte van twaalfhonderd hectare tussen Bergen, Egmond, Alkmaar en Heiloo, de grootste polder van de 16e eeuw.

De 450ste verjaardag in 2015 roept een hausse aan activiteiten op. De vraag om aandacht voor het historische bestaan is groot, vooral in het licht van bedreiging door aanleg van wegen en bebouwing. De roep om feestelijke herdenking klinkt luid. Vele evenementen staan in dit jubileumjaar op het festiviteitenprogramma. In passend decor zijn dat een Kunstroute, Molendag, ‘Open Huis’ van boerderijen, Muziek- en toneeluitvoeringen, Lezingen en last but not least een Verhalen- en gedichtenwedstrijd.

Relatief grote molens geven met hun stoere verschijning het Noord-Hollandse polderland een extra accent. Het bijzondere type heet binnenkruier. De ‘Bosmolen’ is een van de oudste. Hij dateert van de droogmaking van de Egmondermeer. In 1948 komt er een einde aan zijn bemalingsfunctie, daarna wordt hij van zijn wieken ontdaan. Molenstichting Alkmaar e.o. weet hem – door sponsoring en veel zelfwerkzaamheid - te restaureren. Op fietstochtjes met zon en wind heb ik de ‘Bosmolen’ weer glorieus draaiend en malend gezien. Ik maak een praatje met de nieuwe bewoner, die zijn woning in de molen vol liefde voor het erfgoed eigenhandig heeft gerealiseerd. Met veel aandacht voor details.

“Ik heb een originele molenkeuken in kleur ingebouwd. De schouw is betegeld, deuren zijn geklampt en de gietijzeren kachel in de huiskamer op het zuiden geeft indien nodig lekkere warmte”.

Straks, in het voorjaar en de zomer, ga ik de Berger- en Egmondermeerpolder nader peilen. Ik trek de polder in om langs het bestaande wandelnetwerk in de speciale ‘Kunst- en cultuurroute’ tot verrassende ontdekkingen te komen. Voor zover ik nu al weet, realiseert de Alkmaarse licht-kunstenaar Anton Dekker op het erf van melkveehouder Cees Louwe in de Egmondermeer een opvallend object. Leden van ‘Artiance’ organiseren in de Bergermeer een foto-expositie in stadspark ‘De oude Kwekerij’. De Egmondse beeldhouwer Vincent Schotvanger gaat in de stal van fokveebedrijf Lansbergen aan de Hoeverweg aan de slag. Leden van het dichtersgilde dragen voor tegen de achtergrond van de hiervoor genoemde achtkantige binnenkruier ‘Bosmolen’.

In mijn bovenkap draaien hersenwieken malend rond. De schrijfwedstrijd ‘Ons nieuwe land’ daagt uit om een verhaal over op water veroverd land te pennen. Fictie of non-fictie, historisch, hedendaags of futuristisch, het mag allemaal. De prijsuitreiking is eind mei, met uitreiking van oorkondes en een boottocht. Huh … een boottocht naar aanleiding van een wedstrijd over land dat op water veroverd is? Als dat geen verrassend thema is. Alleen, de inzendingstermijn sluit 16 maart a.s.

Morgen mijn best doen!?

(meer info: http://www.BEM450.nl)

1. Marijke:
    14 maart 2015
    Is jou geheel toevertrouwd om nog voor 16 maart---kort dag- een 'Ons nieuwe land' verhaal te schrijven. M.a.w ik vertrouw dat jij al je best doend morgen een klokklinkend nieuw verhaal over nieuw land uit de pen of het toetsenbord weet te creatieven! Zin in? Dan doen! Geen zin in? Dan lekker laten.