(92) SAM69+, over mijn stem op het wondere water

18 maart 2015 - Castricum aan Zee, Nederland

Woensdag 18 maart 2015

Huisje, kuipje, appje

Steeds meer en steeds extremer regent het. Daarvoor zijn nieuwe, innovatieve maatregelen nodig. In Rotterdam grossieren ‘De Urbanisten’ in slimme wateroplossingen. Zij lossen alles op met hun paradepaardje: het waterplein. Het is mij bekend dat Rotterdam een vraagstuk heeft: ‘De Kuip’. Nieuwbouw of verbouw? Wel dak, geen dak? Los dat dilemma op, maakt niet uit hoe, de prullenbak voor povere prestaties loopt toch wel vol. Chronisch probleem blijft de slechts met zure regen vollopende Coolsingel.

Rotterdam is als zoveel deltasteden wat men noemt een ‘badkuip’. Als het regent, loopt de stad – vier tot vijf meter onder NAP – behoorlijk onder. Met water. De riolen lopen over, straten en kelders stromen tot de nok toe vol. Problemen die om oplossingen vragen, de Urbanisten hebben die voorhanden. ‘Maak van de stad een spons. Creëer meer groene plekken, houd regen vast op het dak (van de Kuip?), construeer waterpleinen!’.

Mijn maatschappijbewuste lezers voelen het al aan. Vandaag zijn naast die voor Provinciale Staten ook Waterschapsverkiezingen. Water, onze vriend of vijand. Er is veel nodig om het vocht vooral te vriend te houden. Daarom volg ik expert W. A. van Buren op zwemvliezen en lees tips voor mijn waterbewustzijn met duikbril. Watermanagement. De app ‘Huisje, Boompje, Beter’ helpt om huis en tuin klimaatbestendig te maken. Ik doe er goed aan mijn stoeptegels uit de tuin te vervangen door groen, zodat regenwater beter wegstroomt. De realiteit gebiedt te zeggen dat het alom andersom gebeurt. Groen in tuinen vervangen door antracietgrijze tegels. Mocht ons kikkerlandje als een kuip vollopen, is het handig om de app ‘Overstroom ik?’ te downloaden. Hij laat zien of, en zo ja hoeveel water bij mij de straat in kan stromen. Het enige dat ik hoef te doen: mijn postcode invullen.

Ik ben stemgerechtigd in Hollands Noorderkwartier. Dit Hoogheemraadschap biedt met lijst 5 - ‘Groen, Water & Land’ - een menukeuze uit leden als Sluis, Dijkshoorn, Stam, Klaver, van Rijn, de Herder, Mol, Zwijnenberg, Konijn, Slooten, Klaver, Melk en Kuiken. Hoe waterig wil ik het groene land met fauna om mij heen hebben? Bij andere waterpartijen zie ik namen als Droog, Groen, Boot, Zwaan, Zeiler, Helder, Dol, Menger, de Haas, Klomp, Stelling, Vos, Schipper, Visser, Jonk, Roosloot en Rot. Kies daar maar eens het juiste, innovatieve paradepaardje uit.

Ik weet niet zeker of ik een vakje rood ga inkleuren. Waterbeheer lijkt mij beslist van grote importantie, maar om daarvoor te stemmen? Op wie, en op welke waterpartij? Hulp voor een afgewogen keuze biedt www.kieskompas.nl. Daar verschijnen dertig stellingen, waar ik mijn mening over kan ventileren. ‘Mag het waterschap geld uittrekken voor de aanleg van vissteigers van hengelaars?’, is zo’n vraagstelling. Als je antwoorden invult, kost het enkele minuten wikken en wegen voor een stemadvies uit het Kompas rolt. Heb ik daar zin in? Ik denk van niet. Waar ik volstrekt zeker van ben, is dat ik van de hiervoor genoemde apps geen gebruik zal maken. Ik ben immers gekke Henkie niet, laat staan malle Appie!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    18 maart 2015
    Water, koel helder water; ik zie je wel bij de waterval...we zongen wat water-af bij de kampvuren in goede ouwe tijden.
    In Zaandam ondempte men de Gedempte Gracht, klauwen en klauwen geld voor eerst demping en nu ontdemping. Men doet maar, men sjoemelt maar, men ideet maar als waterbeheerder. Van onze centen, dat weer wel.