(93) SAM69+, over dauwtrappelen bij ‘Lentekrieken’

19 maart 2015 - Heiloo, Nederland

Donderdag 19 maart 2015

Verrekijker mee, vlag uit

Overmorgen is het feest, want op 21 maart begint de lente. Ik klim zaterdagochtend vroeg uit mijn veren om aan ‘Lentekrieken’ deel te nemen. Ter gelegenheid van 450 jaar Berger- en Egmondermeer is een natuur- en landschapswandeling van 7,5 kilometer rond polder ‘Het Maalwater’ in Heiloo georganiseerd. Onder leiding van gidsen Timon en Kees verzamelen zich tussen 6.00 en 6.30 uur a.m. twee dozijn liefhebbers op de hoek Belies- en Stetlaan. Van half zeven tot negen uur luidt stevig doorstappen het parool, al dan niet met verrekijker en ondanks luilaktijdstip van opstaan met het goede been vooruit.

Midden 16e eeuw vatten ‘Lamoraal van Egmond’ en ‘Hendrik van Brederode’, eigenaren van respectievelijk de Heerlijkheden van Egmond en Bergen, het plan op om Berger- en Egmondermeer droog te leggen. Daarna gebeurt er veel in de polder. Zo komt hij door ‘Allerheiligenvloed’ in 1570, tijdens het beleg van Alkmaar, onder water te staan. Zo reed dwars door de landerijen een trammetje naar Egmond. Zo liet de Tweede Wereldoorlog zijn sporen in de polder na.

Onze sporen laten wij bij voorjaarsstartschot 2015 in de schemering langs de zoom van het Heiloo-er bos achter. Luisterend naar specht, groenling en zanglijster. Is de zon eenmaal op kunnen we in het ochtendgloren van het vergezicht op de duinen bij Egmond genieten. Met een beetje mazzel horen we in de rietlanden bij de Varnebroekermolen de roerdomp. We stappen voort over oude kades, door weilanden met grutto’s, kieviten, tureluurs en scholeksters, tot we er … nee, niet tureluurs ván … maar ook nog andere zangvogels bíj ontdekken, in een moerasbos vol rietland.

Toen de graaf van Egmond en de heer van Bergen bezig waren met droogleggen, kregen zij ook met tegenwind te maken. Alkmaar was niet blij met hun plannen, het stadsbelang was in het geding. De snode snaken Lamoraal en Bredero deelden uiteindelijk hun belangen met de stad. Met het sluisje in de aangelegde verbindingssloot tussen de nieuwe Hoevervaart en de singelgracht kon Alkmaar zijn ‘boodschappen’ van de bewoners in zijn toiletten blijvend blijven doorspoelen. Hoognodig. Geen overbodige luxe, want het grachtenstelsel was in die tijd één grote openbare wc, de functie die door de inpoldering verloren dreigde te gaan.

Berger- en Egmondermeer – BEM450 - dragen nu een logo met de elementen water, land en duinen als kenmerk van het rijk gevulde programma dat anno 2015 plaatsvindt. De officiële BEM-vlag met eigen embleem is op 1 februari voor het eerst gehesen. Stichting BEM450 is nog steeds op zoek naar foto’s, dia’s, video’s en films, die op beide polders betrekking hebben. Paard en wagen om het land te bewerken? Treintje door de polder? Historie van WOII in dit drooggelegd gebied?

Wij gaan wandelen in deze natuurlijke omgeving, op zoek naar groene flora en avifauna. Bovendien letten we goed op of Berger- en Egmondermeer vol jubileumvlaggen hangt. Aan het eind van onze tocht zullen koffie of thee met versnapering op de boerderij aan het Maalwater ongetwijfeld in droge, goede aarde vallen.

1. Marijke:
    19 maart 2015
    Op zoek naar ---je kunt niet weten---nieuw land brengt misschien een nieuwlands-schrijfwedstrijdverhaal voort en zo niet dan wordt een BEM450-relaas, getoetst aan jouw realiteit van a.s. zaterdag een blogvervolg op bovenstaande, stel ik mij voor...