(98) SAM69+, over Kaapstad, stad van uitersten

24 maart 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dinsdag 24 maart 2015

Cape Point of Chapmans Peak

Een bruisend Kaapstad ligt in ons verschiet. Wij waren er nog niet eerder, dus kunnen wij de stad ook niet verdedigen. Dat kunnen onze ‘voorvaderen’ ruim twee eeuwen geleden al niet, wanneer een Britse vloot in 1795 ‘False Bay’ binnenzeilt. De Britten marcheren Kaapstad in en planten voor het eerst sinds de stichting een andere dan de Hollandse vlag op het kasteel.

Het vreedzame bestaan van herdersvolk Khoikhoi op de Kaap verandert ingrijpend wanneer in 1647 het Hollandse schip ‘Haerlem’ strandt. Niet het eerste wrak dat de oerbewoners zien. Scheepsarts Jan van Riebeeck raakt enthousiast over de Kaap. Als hij tien jaar later vertrekt, is de toekomst van Kaapstad nog onzeker. In het begin van de 18e eeuw is het een primitieve nederzetting, daarna volgt gestage groei. In 1838 schrijft een bezoeker: ‘ … Er zijn vast maar weinig steden op de wereld die op zo’n klein oppervlak een grotere verscheidenheid aan nationaliteiten bezitten dan Kaapstad’ ...

In de jaren 1991-1993 vinden in Zuid-Afrika eerste besprekingen over democratische verkiezingen plaats. President De Klerk laat ANC-voorman Nelson Mandela vrij uit zijn gevangenschap sinds 1962. Bij de eerste democratische verkiezing in 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president. In 2010 is het WK Voetbal een eclatant succes. Zuid-Afrika laat de hele wereld zien wat het toeristen heeft te bieden. Wij raken nieuwsgierig, gaan in najaar 2015 een kijkje nemen.

Bij een reis naar Zuid-Afrika hoort een bezoek aan Kaapstad. De metropool heeft zich sinds het WK Voetbal 2010 tot reisdoel op zich ontwikkeld. Winkelen, wijn proeven, lekker eten. Twintig jaar democratie veranderen de stad. Bloeiend met chique winkels en restaurants, welvaart die hand in hand met armoede gaat. Cape Town brengt het woord ‘cool’ naar een higher level.

Onbetwiste nummer één van de must-do’s schijnt snorkelen met zeehonden te zijn. De grijze visvreters hangen in groten getale rond bij Hout Bay, een stuk of tienduizend. Trekken wij glimmende pakken aan om in de ijskoude zee rond Kaapstad met bellenblazende zeehonden te spelen? Gaan wij rondtoeren in een vintage motorzijspan uit de Tweede Wereldoorlog? Door wijngaarden, retourtje Cape Point of een rit langs de kust naar uitzichtpunt Chapmans Peak? De slingerende ‘Chappies’ zijn tot mooiste route rondom Kaapstad uitgeroepen.

Elke avond kunnen we in bruisend Kaapstad wel iets doen. Concerten in de Botanische Tuin bijwonen, met de bergen als decor. Capetonians weten hoe zij een feestje moeten bouwen. Naar Hout Bay Harbour Market of Heighbourgoods Market bij de Old Biscuit Mill, waar vrolijke muziek de eetkraampjes omlijst? Of we gaan een berg op, nemen een aanloopje en … zweven zomaar hoog boven de stad. Magnifiek uitzicht alom. Paragliding met een co-piloot voor tachtig euro. We stunten alleen als we zin hebben. Zelfs angsthazen dwarrelen als een blaadje gemoedelijk naar beneden. Gaan wij dát doen?

Misschien ook houden we ons gedeisd om op ons gemak de gedroomde Tafelberg te beklimmen. Kunnen we ook – op een hoogte van duizend meter - van een panoramisch uitzicht genieten.

1. Marijke:
    24 maart 2015
    Zeker doen, die Tafelberg be-liften, spectaculair uitzicht, spectaculair wandelen daar bovenop. Ook inderdaad een aanrader: naar de vuurtoren, daar waar je zicht hebt op de Atlantische en de Indische Oceaan, die elkaar raken, heel die Cape Point-omgeving, Chapman's Peak.
    De fauna van protea-begroeiing, de apen die je fototoestel willen jatten... Nog veel meer aanraders: naar het Kaapstadsdeel Waterfront, mooie [dure] winkels, restaurants met njam-eten, de haven. En voorzichtig in het oude stadsdeel...criminaliteit viert hoogtij.
    Kirstenbosch moeten jullie ook bezoeken, prachtige tuinen!