The big adventure starts in Whistler

24 mei 2016 - Whistler, Canada

Het Aava-Hotel in Whistler Village schreeuwt het van de sneeuwvrije daken. ‘Your big adventure starts here’! De alom laaghangende grijze wolken, opgevangen door de bergen, bezorgen ons geen zonnig humeur. Desondanks is de ontvangst aan de balie door receptionist Jeff Amerikaans uitbundig.

“Hi guys, welcome in the Aava. How are you? We hope you ‘re having a great time here in Whistler. Your stay will be a memorable one. I may even say UNFORGETTABLE”.

Zou zo’n jolly joker niet doorhebben dat wij wellicht een vermoeiende trip achter de rug hebben? Dat wij even willen bijkomen door ons te melden voor een geboekte kamer zonder door allerlei vrolijks te worden overladen? Niks hoor, mister Jeff vervolgt zijn superbe show met een grote grijnzende lach.

“These are your keys for room number 355 on the third floor. King size bed and two sofa’s to relax. You can use your key to park your car in the garage below the hotel. It ’s only nineteen dollars a night. Choose any parking place you want and take the elevator to your room on the third floor. Have a nice stay with us, thanks a bunch”.

'Ónly' negentien dollar per nacht voor een parkeerplekkie? Een nachtje logeren bij een lid van Vrienden op de Fiets is voordeliger. Dan krijg je er immers een ontbijt bij. We beseffen meteen dat we in Whistler zijn aangekomen, de locatie tijdens de Olympische Winterspelen in 2010 van de ski- en rodelwedstrijden. In dit moderne vakantieoord is het in de winter hoogseizoen, met bijpassende prijzen. Het tot 2.500 meter hoogte reikend skigebied op Mount Whistler en Mount Blackcomb vormt een paradijs voor skiërs uit de hele wereld. Het is grootste en modernste skigebied van Canada.

Ook ’s zomers is een tochtje met de lift naar de top een geldslurpende, toch lonende onderneming. Als er ten minste geen dik wolkendek hangt. Populaire trails in het hooggebergte zijn ín bij wandelaars en mountainbikers. Uit het raam van onze kamer zien wij onder het wolkendek golfers een balletje slaan op twee kampioenschapsbanen. Een balletje? Honderden witte stippen markeren het kortgeschoren gras van de green voor leerlingen, die op talrijke tee’s hun eerste pogingen wagen. Geef ons maar een vlucht met Blackcomb Helicopters over de gletsjerwereld van de Coast Mountains. Maar ja, zo’n adembenemende belevenis - we kennen hem van Fox Glacier in Nieuw Zeeland - is kostbaar én, hemeltjelief, de hemel werkt niet mee.

Om vanuit Sun Peaks in Whistler te komen, een afstand van ongeveer 350 kilometer, hebben we wel van de fraaie natuur van de Coast Mountains kunnen genieten. Droog weer, doordrenkt met zonnestralen. Steile berghellingen met douglassparren, hemlocksparren en reuzenlevensbomen (western cedars) dicht opeengepakt maakten veel indruk. De Fraser Canyon kent een scheiding van vochtig, druilerig zeeklimaat in het Fraserlaagland naar bijna woestijnachtige droge hoogvlakte in het binnenland, waar dennenbomen en sagebrush (grijze salie), het typische Amerikaanse woestijngewas, het beeld van de plantenwereld bepalen.

Nu eerst even in Whistler een bakkie doen en kijken of de zon nog zin heeft. Wie weet, verschijnt de karakteristieke chinook arch, wolkendek in de vorm van een boog, aan de hemel. Als dat zo is, doen de dan heersende temperaturen de bloemen uit de grond schieten. Begint er toch nog een big adventure met mooi weer?

1. Marijke:
    24 mei 2016
    Nog mooi dat jullie in comfortabele hotels overnachten, want als ik dat gekampeer op die foto aan het meer zie, onder een net zo grauw wolkendek als in Drenthe, dan brrrrr.
    Wat is de mens nietig in die majestueuze bergwereld van Canada, om stil van te worden...
    Minder stil maakt de financiële uitbuiting van een geliefd skioord als Whistler⛷☹️, maar en dat de mag gaan schijnen.
  2. Marijke:
    24 mei 2016
    Tussen de en mag had ik een zonnig ikoontje ingetoetst, maar zelfs dan laat de zon verstek gaan kennelijk. Zou je 'm niet‼️