Bravo, Bruisend Brussel (3)

4 november 2018 - Brussel, België

Blijft hangen de prangende hamvraag over wat wij gaan doen. Ongetwijfeld uitgebreid converseren op de laatste novemberavond, maar daarna? Op zaterdag naar de beroemde Beenhouwersstraat, de Rue des Bouchers? Deze beroemde, gezellige straat met zijn voor fijnproevers vele restaurants is het thema van één van de bekendste liedjes van de Vlaamse artiest Johan Verminnen. “As ge Brussel wilt zeen, leive, moede nie vuil geld oeitgeive. Do es ne côtei da g’a nie moe geneire. Goit er nen ôvend passeire in de rue des Bouchers”.

Het bekendste restaurant ‘Aux armes de Bruxelles’ heeft op de menukaart ons aansprekende typisch Belgische gerechten en zeevruchten. Wij vinden de Beenhouwersstraat gemakkelijk onder leiding van stadsgids Serge, die ons via de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen voorgaat. Samen met de Bortiergalerij en de Noordpassage zijn deze winkelgalerijen overblijfselen uit de 19-e eeuw. Dit overdekte winkelcentrum is een typisch voorbeeld uit die periode, gebouwd in 1846, ontworpen door architect Jean-Pierre Cluysenaar. De galerij bestaat uit twee delen: Koningsgalerij en Koninginnengalerij. Een derde gedeelte wordt wel Prinsgalerij genoemd. Het prachtige glazen bouwwerk is nog altijd trekpleister voor vele bezoekers aan heel wat dure winkelvestigingen. Een van de bekendste mascottes van Brussel staat in het hart van de stad, op een boogscheut van de Grote Markt. Natuurlijk heb ik het dan over het standbeeld van een plassend kereltje, dat er al sinds de 15-e eeuw staat en heel veel toeristen trekt: Manneken Pis. Bij festivals en festiviteiten krijgt het manneke vaak een kostuum aangemeten. Het is moeilijk voor te stellen, maar zijn garderobe bestaat uit meer dan zevenhonderd ensembles. Daaronder bevinden zich enkele bekende pakken, zoals die van Mickey Mouse en van Elvis Presley. Wij vroegen ons af waar de inloopkast voor al die kleren is. Dat schijnt het museum van het Broodhuis te zijn. Daar kunnen we dus eventueel een kijkje nemen. Ook in het centrum, vlakbij de Grote Markt, zit de vrouwelijke evenknie van het wereldberoemde ventje. Achteraan in de wijk Îlot Sacré, in de doodlopende Getrouwheidsgang (Impasse de la Fidelité), zijstraat van de Beenhouwersstraat, doet een meiske haar plasje. Jeanneke Pis, pendant van Manneken Pis, is in 1987 op initiatief van lokale handelaren geplaatst om meer bezoekers naar hun straat te lokken. Beeldhouwer en zakenman Denis-Adrien Debrouvie wilde met het beeldje de gelijkheid tussen man en vrouw onderstrepen. Blijft overduidelijk het verschil dat het manneke staat en het vrouwke zit. Hoe boeiend, maar Brussel kent ook een standbeeld van een plassende hond. Het beeld van de hand van Tom Frantzen draagt als naam ‘Het Zinneke’, soms gemakshalve als Zinneke Pis aangeduid. Het is in 1998 opgericht en stelt een urinerende hond voor. Thematisch is er dus sprake van verwantschap met Manneken en Jeanneke. De viervoeter pist op de hoek van Kart(h)uizerstraat en Oude Graanmarkt. De naam Zinneke is een scheldnaam voor Brusselaars (bastaardhond) en verwijst bovendien naar ‘Zin hebben in’. In 2015 werd Zinneke door een auto aangereden, waardoor de kunstenaar het beeld moest restaureren. Amai, je moet er maar zin in hebben …