Bravo, Bruisend Brussel (5)

6 november 2018 - Brussel, België

Kleding, bier, chocolade, frieten … wat willen wij nog meer in België? In het BELvue-museum kunnen we kennismaken met thema’s als democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, taal en Europa. Ieder thema wordt hier aan de hand van hedendaagse getuigenissen uitgewerkt en vervolgens door de geschiedenis heen toegelicht. Voorwaar een eigentijdse en originele manier om beter inzicht in het België van vandaag te verwerven. In de galerij van het museum staan trouwens nog eens meer dan tweehonderd voorwerpen die het materiële geheugen van België vormen. Dat betreft onder meer een lithografie van Magritte, een motorfiets, kristallen vazen van Val Saint-Lambert én … speciaal voor mij … een voetbal met autogrammen van de Rode Duivels. Kortom, een collectie met een reusachtig Belgiëgehalte, te vinden naast het Koninklijk Paleis. Op 4 oktober 1830 riep België, tot dan toe deel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, zijn onafhankelijkheid uit. De voorlopige wetgevende vergadering van het jonge land - het Nationaal Congres - kondigde enkele maanden later de Belgische grondwet af. De ‘Congreskolom’ herdenkt deze belangrijke historische gebeurtenissen. Het ontwerp van de zuil is van architect Joseph Poelaert, die ook het Brusselse paleis van Justitie ontwierp. Hij liet zich door de zuil van Trajanus in Rome inspireren. De ‘Congreskolom’ met een hoogte van 45 meter is in 1859 ingewijd. Hij is te vinden op de Congresplaats, een pleintje grenzend aan de Koningsstraat. Bovenop bevindt zich een standbeeld van Leopold I, eerste koning van België, vervaardigd door Guillaume Geefs. Er staan onder meer allegorieën over de (toenmalige) negen provincies en de Belgische Natie afgebeeld. In het voetstuk van de zuil zijn op de vier zijden trofeeën met het monogram van Leopold I aangebracht. Op de hoeken van de sokkel symboliseren sculpturen van zittende vrouwen de vier grondwettelijke vrijheden: de vrijheid van vereniging, van pers, van onderwijs en van eredienst. Op de sokkel zijn ook gegraveerde marmeren platen te vinden, waarop de namen van de 237 leden van het Nationale Congres en de voornaamste artikelen van de grondwet staan. Naar de top van de zuil leidt een wenteltrap met 193 treden. Op het uitzichtplatform, versierd met een rijkelijk bewerkte balustrade, zouden wij graag van het uitzicht over de stad hebben willen genieten. Er is immers plaats voor zestien personen. Om redenen van veiligheid is het platform echter niet meer toegankelijk. Aan de voet van de kolom is sinds 11 november 1922 het graf van de Onbekende Soldaat en de eeuwig brandende vlam geplaatst. Bronzen leeuwen aan beide zijden van de fakkel houden de wacht, maar of zij de veiligheid ook garanderen? Ruim tien jaar geleden blies een rukwind tijdens een geweldige storm een van de vier bronzen vrouwenbeelden van zijn voetstuk. Daarmee ging de persvrijheid - liefst vijftienhonderd kilogram zwaar - stevig onderuit. Je zult er tegenaan zijn gelopen! Over lopen gesproken, het ligt voor de hand dat wij de route langs meer dan dertig schilderingen in de Brusselse striproute afleggen. Verspreid door de stad zijn sinds 1993 figuren afgebeeld: Suske en Wiske, Kuifje, Lucky Luke, en anderen. We gaan het zien.

(wordt vervolgd)