Bravo, Bruisend Brussel (6)

7 november 2018 - Brussel, België

Om te zeggen dat wij fans van de beroemde Victor Horta zijn, durf ik mij niet aan te wagen. Deze architect heeft Brussel een aantal parels van Art Nouveau-gebouwen bezorgd, met glas, hout en ijzer als belangrijkste bouwstenen. In het huis aan de Amerikastraat dat hij voor zichzelf ontwierp om te wonen en te werken, is het Victor Horta-museum ondergebracht. De afwerking is tot in details volledig Art Nouveau. Het trappenhuis oogt magnifiek. Mogelijk wil Erna dit museum bezoeken, hoewel het in het weekeinde meestal overbevolkt is. Een ander museum is Musée Magritte Museum (MMM), gelegen aan het Koningsplein. Hier bevindt zich een kunstverzameling van meer dan tweehonderd werken van de Belgische surrealist René Magritte. De collectie omvat schilderijen uit alle perioden van Magrittes schilderscarrière, gouaches, tekeningen en bronzen beelden. Het museum toont ook manuscripten, vergeelde schotschriften uit surrealistische publicaties, brieven en vakantiekiekjes met daarbij grappige filmpjes die de kunstenaar met zijn vrienden maakte. In het huis ‘Den Gulden Boom’ op de Grote Markt heeft zich in de 16-e eeuw het brouwersgilde gevestigd. Door een bezoek kan ik de rijke traditie van het Belgische bier leren kennen. In de moderne brouwzaal worden alle kneepjes van het brouwersvak uit de doeken gedaan, bovendien tref je er materiaal van een artisanale brouwerij aan. Waar de hele wereld ook gek op is: Belgische chocolade. Aan de Guldenhoofdstraat staat dan ook een heus Museum van Cacao en Chocolade. Hier leer je van naaldje tot draadje hoe de productie van chocolade precies in zijn werk gaat. Het vooruitzicht om een meester-chocolatier in een demonstratie aan het werk te zien, is niet te versmaden. Mmm, Belgische pralines, het water loopt me nu al in de mond. Zeg ik dus België, dan herhaal ik: chocolade. Lopen we door de Lombardstraat zal ik zeker op ‘Planète Chocolat’ letten. Daar verkopen ze niet alleen heerlijke pralines, maar ook truffels en andere lekkernijen. Je mag er zelfs een blik achter de schermen werpen. Hier kunnen we alles over de geschiedenis van de chocolade te weten komen en ook demonstraties bekijken om te ontdekken hoe chocolade wordt vervaardigd. Het moet hier een feest zijn om al het lekkers te ‘degusteren’. Nog meer water in de mond … Mochten wij aan de drukte van het leven in de grootstad willen ontsnappen, kunnen we ontspanning zoeken in het Warandepark nabij het Koninklijk Paleis. Dit park kenmerkt zich door eenvoud en symmetrie, wat voor een bekoorlijke rust zorgt. Hier en daar zijn in de tuinarchitectuur vrijmetselaarssymbolen te vinden. Verder een zestigtal beelden, sfeervolle vijver en een prachtige muziekkiosk. De groene long van de Belgische hoofdstad is het Zoniënwoud. Dit ligt ten zuidoosten van Brussel en meet meer dan 4.300 hectare. Beukenbossen overheersen, de oudste zijn meer dan tweehonderd jaar. In het grote bos is het vooral voor wandelaars, fietsers en ruiters heerlijk toeven. Áls wij er al komen, zal het om te wandelen zijn. Over een paard beschikken wij niet en een weekeinde is meestal razendsnel om … zelfs in gastvrij België.

(einde Bravo, Bruisend Brussel)