Donkere kamer in Jerez de la Frontera

28 november 2017 - Jerez de la Frontera, Spanje

Wat wij vanuit Ronda voor route kiezen, weten we nog niet zeker. Onze bestemming is in ieder geval Jerez de la Frontera, het centrum van de sherry-industrie, drankje waarvan ik in de jaren 1970 wel een paar glaasjes kon verwerken. Op één dag, inderdaad. Nu is dat druivensapje helemaal uit (mijn) beeld geraakt, ingeruild voor dat andere vocht uit witte en rode druif, dat ze vino noemen. We kunnen dwars door een landschap met de mooiste witte dorpen trekken, we kunnen ook de rit via Gibraltar verkiezen. Gibraltar is Brits en dankt zijn bekendheid aan rode telefooncellen, fish and chips en uitzicht over de straat van Gibraltar. We zijn er nooit geweest, dus of het er nu van komt …

Engelsen waren naast de Spanjaarden trouwens ook de eerste liefhebbers van sherry, al sinds de renaissance. Shakespeare sprak over 'die wijn die de tong en geest streelt’. Jerez de la Frontera ligt vlakbij zee, maar doet niet echt aan als kuststad. Wereldwijd staat het bekend om die beroemde xérès of sherry, maar ook als culturele hoofdstad met een rijk erfgoed. Middeleeuwse kerken en een renaissancepaleis sieren de oude straten. De hippische traditie met superieure, Andalusische paardenrassen, te zien tijdens de Feria del Caballo, wordt in ere gehouden in deze stad, waar ook de wieg van de flamenco staat. Flamenco betekent trouwens Vlaams en Vlaams was ten tijde van Karel V een scheldwoord!

Van de oude Moorse burcht ‘Alcázar’ hebben we het mooiste uitzicht op de kathedraal. De oude burcht maakt oorspronkelijk deel uit van de vier kilometer lange stadsmuur uit de 12-e eeuw. Delen van die muur zijn nog rond de stad aan te treffen. Het Alcázar is het oudste monument van Jerez, verschillende keren herbouwd, hoewel een groot deel van de originele constructie bewaard is gebleven. Twee achthoekige wachttorens, de donjon en de Torre de Ponce de Léon (uit de 15-e eeuw) zijn kenmerkend voor het verdedigingswerk van de Almohaden. De moskee is een mooi voorbeeld van sobere stijl, de gebedsruimte is overspannen door een prachtige koepel. Zouden wij die als niet-moslim binnen mogen bekijken?

De kathedraal is een van de belangrijkste religieuze bouwwerken van Jerez uit de 18-e eeuw. Het hele stratenplan in de omgeving moest voor de bouw worden aangepast, nieuwe pleinen moesten worden aangelegd, zoals Plaza de la Encarnación. De toren van de kerk is de oude minaret van de moskee die hier voorheen stond. Is dat oecumene of is dat geen oecumene. Het indrukwekkende silhouet van de kathedraal, gedomineerd door de betegelde koepel, bepaalt het stadsbeeld. De kerk werd groots gebouwd in de hoop dat ze ooit een kathedraal zou worden - dat gebeurde pas in 1980 - en een eigen bisschop zou krijgen.

In de toren van het Palacio Villavicencio, dat op de plaats van het oude islamitische paleis werd gebouwd, is een cámara oscura geplaatst. Ik hoop dat wij in de gelegenheid zijn via dit subtiele spel van spiegels en vergrootglazen van een prachtig zicht in realtime op Jerez te genieten.

1. Marijke:
    28 november 2017
    Zo zie je maar weer, er is zoveel meer te bekijken in Jerez dan wij lang geleden deden. De gids bracht ons toen naar een ruimte vol sherry, waarvan wij proefden en proefden. Niks voor mij...sherry, bah. Ik herinner me verder heel veel wit. Witte gebouwen, straatjes vol wit.
    Jullie zien meer, wedden?
  2. Els:
    29 november 2017
    Gibraltar: de enige plek in Europa, waar wilde apen voorkomen. Die apen soort is de enige ter wereld, die er een bijzondere traditie op na houdt: wil je hoger in de rangorde klimmen, dan moet je een jong aapje stelen..: meer aanzien gegarandeerd.
    Deze info is nou niet een reden, om Gibraltar aan te doen. Wèl de vele vogels: in de gebieden die je aantrekkelijk beschrijft, vertoeven in die periode giga veel vogels: de overwinteraars, die de spaanse zon opzoeken.