De eerste prof en balvirtuoos uit 't Gooi (2)

17 februari 2020 - Santa Cruz de la Palma, Spanje

Met andere in Frankrijk actieve Nederlandse profs schrijft Rinus Schaap in 1953 geschiedenis. Omdat zij met voetbal geld verdienen, betitelt de KNVB hen minachtend als ‘uitschot’. Toch spelen deze verdoemden een duel tegen het Franse nationale team, ten bate van de slachtoffers van de watersnoodramp in dat jaar. Het ‘uitschot’ schiet uit z’n slof, wint met 2-1 en verovert bij de Nederlandse bevolking veel sympathie. De aanzet tot betaald voetbal in ons land.

Rinus Schaap keert terug naar ’t Gooi. Op een uitstapje naar Sportclub Enschede na - Abe Lenstra speelt ook in het zwarte shirt met witte V - blijft hij het geelzwart trouw. Hij dient die club ook als trainer, alvorens de mijne bij de ‘Good Old’ van oktober 1893 uit Hilversum-Zuid te worden. De historie van ’t Gooi start in oktober 1905 op een veldje tussen de bomen van het Corversbos. Daar liggen mijn voetafdrukken van dagelijkse schoolpartijtjes zonder penalties met klasgenoten van de gemeentelijke HBS. Geruime tijd eerder, aan het begin van de vorige eeuw, kijkt een handvol Hilversumse tieners in datzelfde bos toe bij een partijtje. Toeval of niet, in de Violenstraat, waar ik in de jaren 1956-1958 op de lagere school zit, wordt in 1905 tot oprichting ener voetbalclub besloten. Onder de voorlopige naam ‘Hilversumsche Football Club Rapiditas’. Het voorlopige eerste speelterrein ligt aan de Neuweg, de straat waar ik bij een andere oud-trainer voor voetballessen aan huis kwam.

In oktober 1912 meldt de streekcourant dat HFC Rapiditas zijn naam verandert in HVV ’t Gooi. De geelzwarten leveren in seizoen 1916-1917 een puike prestatie door via een nacompetitie de eerste klasse te bereiken. Feijenoord (toen met ij) krijgt klop met 2-0. Vanaf zijn oprichting heeft ’t Gooi op diverse plekken in Hilversum gespeeld. Directeur Publieke Werken Willem Dudok ontwerpt een plek voor verschillende sporten. In stijl van ‘Amsterdamse school’ wordt Sportpark Hilversum de nieuwe parel voor voetbal, atletiek en paardensport. Voetbalverenigingen HVV ’t Gooi, HC&FC Victoria en FC Hilversum worden vaste bespelers, ’t Gooi als primus inter pares in de prestigieuze eerste klasse A.

Ik noemde het adres van een van mijn als jeugdvoetballer eerdere trainers. De naam van Evert Sterk, spelend in ’t Gooi-shirt uitverkozen in een vertegenwoordigend jeugdelftal, wordt tot ver buiten de regio bekend. Hij verdient zijn sporen in het amateurvoetbal als trainer van Huizen, ’t Gooi, Victoria en het Nederlands zaterdagelftal. Hij is erelid van ’t Gooi en Huizen, de club waar hij niet minder dan dertig jaar als oefenmeester dient. Evert Sterk overlijdt onverwacht in 1982 op 75-jarige leeftijd. Bewonderenswaardige man. Toen ik als tiener in Huizen woonde, maar bij Victoria bleef voetballen, behoorde ik tot een van zijn oogappels. Ik schoot ooit in en tegen Huizen een pingel feilloos binnen, waarop ‘Oom Evert’ mijn ploeggenoten uitlegde: “Daarom blijft hij nog steeds bij Victoria voetballen!”.

(wordt vervolgd)