Fossielen en mineralen of koude douche (deel 12 Cape-to-Cape)

21 januari 2019 - Limmen, Nederland

De korte, aantrekkelijke rit van Pemberton naar Northcliffe voert over een verkeersluwe weg door prachtig bos met hoge bomen. Dat ik zo’n enorme woudreus ga beklimmen, is misschien pijnlijk voor de in zijn bast aangetaste boom, maar het is en blijft een uitdaging. Thuis in ons duingebied aan de Noordzeekust staan een paar uitkijktorens, die stevig klimwerk met zich meebrengen. Toch is dat een ander verhaal. Eenmaal in de top van de woudreus down under denk ik zonder enige twijfel terug aan het grootse avontuur met Dave en Anne: onze Top-Tree-walk. Fantastisch uitzicht op talloze kanjers van karrikruinen.

Omdat Northcliffe, driehonderd inwoners, een nogal klein, eenvoudig dorpje is, behoef ik mij vanuit Pemberton niet te haasten. Alle tijd om eind van de middag 30 kilometer ten zuidoosten van Pemberton te arrriveren. Northcliffe, in 1924 gesticht, ligt op het eindpunt van de spoorlijn tussen Bridgetown en Jarnadup. Het is vernoemd naar Lord Northcliffe, eigenaar van The Times en Daily Mail in Londen. In 2015 dwong een zware bosbrand bijna alle inwoners hun huizen te verlaten.

Net als Pemberton kent Northcliffe overstelpende karri-, marri- en jarrahbossen. Northcliffe is bovendien bekend door de granieten monoliet Mount Chudalup, Northcliffe Forest Park en de stranden van Windy Harbour. Voor Aboriginals is Tookalup een belangrijk plaatsje. In Northcliffe Pioneer Museum kan ik het originele kolonieschooltje terugvinden en een expositie bevat een collectie tot achtduizend jaar oude Aboriginal-gebruiksvoorwerpen, fossielen van miljoenen jaren oud en twaalfhonderd stenen en mineralen uit Australië. Door Northcliffe heen slingeren het Bibbulmunwandelpad (van duizend kilometer) en de even lange broer Munda Biddi mountainbikeroute (die mij lokt).

Northcliffe promoot zichzelf als attractieve toegangspoort naar de recreatieve zuidkust op 29 kilometer van Windy Harbour en vooral vanwege de 150 meter hoge, boven de oceaan uitstekende kliffen van Point d’Entrecasteaux. Beperkte accommodatie brengt mij in Northcliffe mogelijk aan het twijfelen. In Windy Harbour is namelijk een betrekkelijk goedkope camping, maar die beschikt alleen over koude douches. En ritverdubbeling kan ook wel eens een koude douche voor mij zijn. Ik moet immers weer terug om de fietsroute van Northcliffe naar Walpole op te pakken.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    21 januari 2019
    Je dromen volgen met of zonder figuurlijke en letterlijk koude douches: theoretisch dubben. Ook dat is geweldig, toch?