We gaan naar … Rio … de Janeiro (5)

12 november 2016 - Castricum, Nederland

Brazilië won thuis met 3-0 van Argentinië, het verbaasde mij niet. Onpasselijk werd ik van het linkerbeen van een van de verliezers. Magische linkspoot Lionel Messi heeft zijn wapen laten tatoeëren, de loop - z’n onderbeen - is compleet voorzien van zwarte pest, ingespoten lange kous met enkele frutsels. Niet om aan te zien. Niet vreemd dat de kleine Argentijn - ‘van ’t padje’ - tegen de gele kanaries geen deuk in een plakje zeeschuim schoot. Meteen bedacht ik dat deze grootverdiener zich door behoorlijk wat naalden heeft moeten laten prikken.

Wij gaan ook naar Brazilië en wie naar Brazilië reist, ontvangt aanbevelingen van zijn huisarts. Inentingen tegen hepatitis A, DTP, gele koorts, buiktyfus. In het vooruitzicht van Braziliaanse uitstapjes - regenwoud, watervallen - lieten wij ons met eigen instemming ook ‘lek’ prikken. Nee, niet in onze onderdanen, wel in beide armen en in de bil. De vaccinaties moeten ons beschermen, zoals ik vlak daarvoor ‘immuun’ tegen de griep ben geprikt. Allemaal speldenprikjes die niets voorstelden, waar we geen ‘zwarte’ ledematen aan overhielden. We merkten hen amper en - afkloppen - de stiksels mondden niet uit in last of ruggepijn, noch in geprikkeld humeur.

Trotter stelt dat het met de gezondheid in Brazilië de goede kant opgaat, al hinken sommige gebieden nog achterop. Hier en daar nog wat cholera en meningitis, en de knokkelkoorts heeft zich aanzienlijk verspreid. Verontrustender: de gele koorts steekt zowat overal de kop weer op. Toch lopen wij over het algemeen weinig risico, als we tenminste favela’s en Amazonegebied vermijden. Ik ben geen Redmond O’Hanlon, dus tussen Amazone en Orinoco wagen wij ons niet, maar geen favela bezoeken …?

“Ik vond Amerikaanse getto’s altijd deprimerend”, stelt correspondent Max Westerman, “maar dat is met favela’s anders”. Hij woont in Rio, kan het dus weten, want ‘Cantagado’ (hanenzang) is een favela achter zijn huis. “In getto’s heerst hopeloosheid, in favela’s zelfredzaamheid. De meeste carioca’s hebben werk, al is het slecht betaald. Er zijn winkeltjes en barretjes en er klinkt altijd muziek”.

Westerman geeft ook goede raad. “Ik zou er niet alleen heengaan. Neem Rodrigo Braz Vieira als gids. Hij is verliefd op Nederland, spreekt onze taal. In het Nederlands geeft hij rondleidingen door Cantagado”.

Als ik alle preventieve informatie lees, word ik een beetje moe (Romario-houding). Noodzakelijke medicijnen (tegen malaria), systemen om water te zuiveren, bescherming tegen zon, parasieten en wandluizen. Trotter: Het grootste risico op ziektes komt van de muggen. Malaria, gele koorts, dengue (knokkelkoorts) teisteren ook stedelijke gebieden. De folder van onze huisarts meldt dat sommige insecten (malariamuggen, zandvliegjes) alleen van zonsondergang tot zonsopgang steken. Andere (Dengue-mug, tseetseevlieg)  zijn overdagse prikkers. Klamboe, bedekkende kleding, muggenwerende smeersels en zonnecrème zijn geen overbodige luxe. Naar het schijnt.

Nou ja, leven zonder risico’s, reizen zonder gevaren? Je moet altijd en overal opletten. Hopen dat je geen ‘Chikungunya’ oploopt, ook een infectieziekte die door een vooral overdag stekende mug wordt veroorzaakt. Er bestaat niet eens een vaccin tegen!

Één ding is zeker: wij laten ons niet met zwarte of inkt van welke kleur ook, inenten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Cor Kluijtmans:
    12 november 2016
    Lees dan maar niet Iris Hannema's boek "Miss Yellow Hair, Hello!" want dan lees je nog meer onheil over Brazilië, terwijl ze wel van het land en de mensen houdt. Ze legt allerlei zaken bloot waar je niet goed van wordt.
  2. Marijke:
    12 november 2016
    Wel Deet meenemen en goed blijven smeren, want ook dat Zikavirus willen jullie niet 'cadeau' krijgen, maar je zult zien, de doemscenario's zijn vanuit thuis heftig en vallen in de praktijk mee...gewoon lekker ook nu al genieten!