We gaan naar … Rio … de Janeiro (7)

14 november 2016 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Na de tweede nacht in São Paulo is het opnieuw vroeg aanpakken geblazen. Om zeven uur a.m. staat de chauffeur van CHM Transport bij de hotelreceptie om ons op te pikken. Hij brengt ons naar airport VCP Campinas Viracopos. We vliegen in twee etappes naar Foz do Iguaçu, waar we tussen de watervallen drie nachten gaan doorbrengen. De eerste vlucht leidt naar Curitiba (Afonso Pena), bijna twee uur later volgt in een andere kist de luchttransfer naar Foz (Cataratas).

Curitiba is een grote moderne stad op een hoogte van ongeveer negenhonderd meter. De meest Europese, netste en best georganiseerde van alle grote steden in Brazilië. Ze staat bekend om haar transparante architectuur en talrijke parken. In Jardim botânico (botanische tuin) valt een schitterende glazen koepel te bewonderen. Curitiba biedt vele toeristische mogelijkheden, zoals uitstapjes door een duizelingwekkend mooi landschap naar de kust van Paraná, of een treinreis naar Morretes voor voettochten en Paranaguá voor ongerepte stranden. Helaas ontbreekt ons de tijd. Aeroporto Afonso Pena ligt namelijk achttien kilometer buiten Curitiba. In de supermoderne luchthaven vinden we wat we mogen verwachten. Geldautomaten, wisselkantoor, toeristische info, autoverhuur, kortom, echt gezellig. Ook gratis wifi?

In Foz do Iguaçu wacht de gids van Guayl Travel ons op om het programma voor de komende dagen te bespreken. We weten dat we een helikopter tour en ‘Gran Aventura’ boottocht bij de watervallen gaan maken. Maar eerst roept ons onderkomen in Foz Plaza Hotel, een modern hotel op een geweldige locatie.

De watervallen van Iguaçu behoren tot de beroemdste en indrukwekkendste ter wereld. De naam betekent ‘groot water’, je vraagt je af hoe ze het bedenken. Grensstad Foz do Iguaçu is een moderne, maar weinig boeiende stad. We zijn er doordeweeks, niet in het weekeinde, want dan is het er razend druk. De stad leeft, naast toerisme, van druk handelsverkeer met Ciudad del Este in Paraguay. Daar kopen straatventers belastingvrije spullen, zoals tassen, lederwaren, ijzerwaren, sigaretten en allerhande toestellen, die ze op hun beurt doorverkopen op markten in heel Brazilië. Tja, wij roken niet, dragen al een tas en telefoon bij ons en hebben hier geen knijptang of zaag nodig. Wij komen voor spanning en avontuur, te land, op het water en in de lucht. De voucher voor de boottocht is al in ons bezit, die voor de helikopter - Erna’s daydream - ontvangen we ter plaatse.

Dankzij bevriende relatie N. beschikken we thuis al over een kleurrijke, fraaie folder met luchtfoto van ‘Iguazú Waterfalls’, waarop alle toeristische trekpleisters en wandelpaden staan afgebeeld. De tekst vermeldt dat de Spaanse ontdekkingsreiziger Alvar Núñez Cabeza de Vaca de watervallen in 1542 heeft ontdekt. Hij noemt ze ‘Holy Mary Waterfalls’. Sinds het einde van de 19e eeuw wordt dit natuurwonder veelvuldig bezocht, waardoor het als zodanig beschermd gebied moet worden. Argentinië in 1934 en Brazilië in 1939 maken er een nationaal park van, het eerste in 1984 en het tweede in 1986 tot UNESCO Werelderfgoed verklaard. Beide parken beschermen een immense en rijke biodiversiteit, vooral van bedreigde dier- en plantensoorten.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    14 november 2016
    Klinkt als een enorm goed georganiseerde reis met veel variatie. Misschien een beetje jammer dat jullie geen tijd hebben om dat mooie Curitiba te bezoeken, maar daar tegenover staan zoveel highlights, dat je toch al ogen tekort komt. Ben benieuwd of de realiteit van jullie bezoek samenvalt met de vooraf-beschrijvingen...