Gal(l) op z’n best, terug naar de natuur

2 maart 2020 - Amsterdam, Nederland

Van druif tot biowijn, verkondigt Gall&Galls lijfblad ’PROEF!’. Wachtend op zonnige dagen van het voorjaar zijn wijnmakers druk bezig met vergroening. Biodynamisch, zonne-energie, waterbesparing. Het veranderende klimaat als gevolg van menselijk handelen is alarmerend, dat geldt ook voor wijnboeren. Zij moeten zich mede volledig inzetten om onze planeet leefbaar te houden. Ontkenning van de klimaatverandering is immers alleen weggelegd voor de dommen.

Rood, wit of rosé: we blijken met elkaar steeds meer biologische wijn te drinken. Twintig jaar terug was slechts één procent van alle wijngaarden ter wereld biologisch of biodynamisch gecertificeerd, in 2017 was dat al 4,5 procent. Biologische wijnen worden met veel liefde voor de natuur gemaakt, zonder chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest. Bij biodynamische wijn behandelt de wijnproducent de bodem met plantenextracten ‘homeopathisch’. Hierdoor zijn de druivenranken sterk genoeg en minder bevattelijk voor ziektes.

Door klimaatopwarming rijpen in de Bordeaux-streek met name merlot-druiven te snel. Door de warmte komen veel suikers in de druif en nemen de zuren snel af. De schillen zijn door de korte tijdspanne eigenlijk nog niet rijp. Dit proces kan voor ‘groene’ smaken in de wijn zorgen. Ook van droge grond heeft de merlot-druif veel last. Bordeaux wil dan ook andere druivenrassen introduceren om een nieuwe blend van Bordeaux-wijnen te realiseren. Rassen die láát rijpen en tegen hitte en droogte bestand zijn,

Net als het voorjaar zijn nieuwe trends op komst, voorbodes van aardige weetjes om tegenaan te lopen. Gall & Gall houdt mij op de hoogte, ik verbaas mij over de nieuwste ontwikkelingen. De volgende over duurzame wijnhuizen is er zo een. Die huizen blijken spaarzaam met water om te gaan, bijvoorbeeld door regenwater te gebruiken om hun tanks schoon te spoelen. Van wijn naar bier. Een Duitse onderneming gaat zelfs een stap verder door een pils te brouwen van rioolwater. Dat water wordt grondig gereinigd om het rijp voor recycling te maken. Met hun bier laten zij de concurrentie ‘een flink poepie ruiken’.

In Denemarken ruilt Carlsberg zijn iconische groene fles in voor … papier. De Deense bierbrouwer heeft prototypes gepresenteerd van het eerste bierflesje dat van duurzaam geproduceerde houtvezels is gemaakt. De binnenkant is bekleed met een dun laagje organisch bioplastic. Bier uit het nieuwe flesje moet net zo lekker gaan smaken als dat uit de groene glazen fles.

In Amsterdam worden ieder jaar vijftienduizend fietswrakken uit de grachten gevist. Ginbrouwers zien hierin een nieuwe kans: handgemaakte flesopeners. Een designer uit de hoofdstad ging aan het werk. Hij maakt unieke openers, elk van een ander deel van de fiets. Het is te hopen dat papieren Carlbergflesjes hiertegen bestand zijn.

Veel meer bedrijven zouden zich ten volle moeten inzetten om onze planeet leefbaar te houden. Ikea - megadikke lijfbrochure - zou voorop kunnen lopen. Aquariums, gevuld met gedesinfecteerd rioolwater. Deurkrukken en kapstokken van bij stationsfietsenstallingen overgebleven fietsen. En de ballenbak. In plaats van plastic balletjes is het veel beter om ze met gedroogde paardenvijgen te vullen. Laat kinderen een poepie ruiken en brengt hen een stuk dichter bij de natuur.

1. Marijke:
    2 maart 2020
    Heb jij me even goede tips! Alleen die paardenvijgen bekoren me minder👿, zal wennen worden voor de op te voeden peuters en kleuters en voor de ouders die hun kroost weer schoon moeten boenen. Met dichtgeknepen neuzen. Kunnen ze na de schoonmaak een pilsje nemen van rioolwater, om in de sfeer te blijven🥴!