Gedachtenis citytrip Berlijn Kerst 2019 (1)

28 december 2019 - Berlijn, Duitsland

Ons vijfdaagse stedentripje naar Duitslands hoofdstad houdt ons tegen de Kerst drie volledige dagen op de been. Na precies dertig jaar leg ik - dit keer samen met Erna - opnieuw een marathon-afstand te voet af. Meer dan 42 kilometers zelfs, nu zowel door wat vroeger West- en, door de Muur gescheiden, Oost-Berlijn heette. Samen door het herenigde Berlijn, metropool met 3,5 miljoen inwoners.

Ons Hotel Elba in de Bleibtreustraße 28, bijna op de hoek van de Kurfürstendamm, ligt op zo’n tien minuutjes wandelen van de Gedächtnis Kirche, met aan de voet de knusse kerstmarkt op de Breitscheidplatz. Een dag of wat vóór onze komst werd deze markt ontruimd vanwege een verdacht pakketje. Had de kerstman soms iets laten liggen, of was het een ander? Wij kwamen er niet achter.

In zijn huidige vorm is Berlijn in 1920 ontstaan door samenvoeging van diverse plaatsen en dorpen rond het historische centrum. ‘Groot-Berlijn’ luidt de aanduiding voor twaalf administratieve districten, waarvan enkele - Spandau bijvoorbeeld - voorheen aparte gemeenten waren. Meren en bossen vormen recreatiegebieden om Berlijn heen, en ten zuidwesten ligt Potsdam, stad met schitterende paleizen.

We moeten keuzes maken wat we vanuit wijk Charlottenburg, waar wij overnachten, willen bezoeken. Dichtstbijzijnde S-Bahn-station is ‘Savignyplatz’ op net geen tien minuten loopafstand. U-Bahn-station ‘Uhlandstraße’ op de Ku’damm zelfs minder dan dat. Schloss Charlottenburg vraagt onze interesse, naast Zoologischer Garten, Tiergarten, Potsdamerplatz, Stadt Mitte, Brandenburger Tor, Unter den Linden, Museum Insel en Berlijn Alexanderplatz (naar het boek van modernistische Duitse schrijver Alfred Döblin en de gelijknamige film), het plein dat in de volksmond ook ‘Alex’ heet. Bovendien mag ik Siegessäule en Fernsehturm natuurlijk niet vergeten.

Geen enkel bezoek aan Berlijn is identiek. Met Erna wandelde ik lang geleden over de Kurfürstendamm langs Hotel Kempinski, waar wereldberoemde Oekraïense Amerikaan Vladimir Horowitz logeerde, een van de invloedrijkste pianisten ter wereld. Hij overleed op 5 november 1989 in New York, stad met als bijnaam de ‘Big Apple’, waar ik begin november 1989 net de NYC-Marathon volbracht. Horowitz stierf er op 86-jarige leeftijd aan een hartaanval en werd in Milaan begraven. Zijn bijnaam was ‘de laatste romanticus’. Zelfgekozen, meen ik mij te herinneren.

In 2019 lopend over Unter den Linden ontwaren wij het reusachtige vijfsterren Hotel Adlon Kempinski Berlijn in de wijk Tiergarten, een paar kilometer van Berlijns centrum, op een ruime kilometer van het Museum Insel, nabij Friedrichstraße en Zoologischer Garten, de befaamde Berlijnse dierentuin. Beide laatstgenoemden bezoeken wij in ons stadsbezoek van 2019. Meer dan drie decennia eerder waren we ook te voet in de Zoo en zittend doorkruisten we per bus de Friedrichstraße. Andere tijd, andere omstandigheden, andere impressies. We ervaarden Berlijn toen als grauwe stad, op z’n minst tijdens het busdagtochtje met gids door Oost-Berlijn, de DDR met wankel imago, met herinneringen aan de Koude Oorlog en een saai beeld van de Duitsers.

In de tussentijd is Berlijn nogal veranderd, ondanks de herkenbaarheid van legio bezienswaardigheden. We lopen over van energie om daar zoveel mogelijk van te zien.

(wordt vervolgd)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    28 december 2019
    Van grauw Berlijn drie decennia geleden naar een vrolijker aanblik in december 2019 maakt de keus van een bezoek aan de ‘Berenstad’ de moeite van de herhaling ruimschoots waard, is het niet? Mooi om te ervaren, lijkt me—-