Gedachtenis citytrip Berlijn Kerst 2019 (5)

1 januari 2020 - Berlijn, Duitsland

De Fernsehturm, één van een kwartet hoogste vrijstaande bouwwerken in Europa, voor ons tevens handig oriëntatiepunt, bijna vanuit de hele stad zichtbaar. Tijdens de Marathon van Berlijn 1989 kon je niet zo gemakkelijk bij die toren komen. Hij stond immers achter de Muur, in Oost-Berlijn. Vlak voor de twintigste verjaardag van de DDR is hij vijftig jaar geleden geopend. Tot ver in West-Berlijn was op heldere dagen de spiegeling van een kruis in de metalen bol te zien. ‘Wraak van de paus’, grapte het Westen richting de socialistische heilstaat.

De Potsdamer Platz is bijzonder indrukwekkend, vooral vanuit het idee dat dit plein ooit een van de eerste drukke verkeerspleinen ter wereld was. Het eerste Europese verkeerslicht is hier bijna een eeuw geleden - in 1924 - in gebruik genomen. In WO II is het verkeersplein grotendeels verwoest, tijdens de ‘Koude Oorlog’ deelde de Muur het plein in tweeën. Na de val van de Muur werd de Potsdamer Platz opgepoetst. Op een van de moderne kantoorgebouwen huist op 103 meter hoogte een Panoramapunkt met gaaf uitzicht over het moderne plein. Je kunt vandaar in de gigantische kantoorpanden naar binnen gluren en over het futuristische Sony Center en stadspark Tiergarten turen.

Aan ons is niet besteed om overal naar binnen te gaan. Ik doel op bijvoorbeeld Potsdamer Platz Arkaden en op Theater am Potsdamer Platz. Veel te veel lieden betreden dit amusementscentrum, winkelcomplex en grootste Berlijnse muziekpodium. Hartstikke druk. Drie verdiepingen met niet minder dan 140 winkels, restaurants en boetieks, een groot aantal met goedkope specialiteiten uit heel Duitsland.

We pijnigen op afstand onze nek en ogen: CinemaxX. Beter zou zijn CinemaxXXXLLL. De grootste cinema van Berlijn bevat een compleX van negentien zalen. Beverwijk kent z’n mega-bioscoop naast het NS-station, maar minder zalen. Die CinemaxX kan minstens 3.500 filmliefhebbers tegelijk herbergen. Lijkt ons verduiveld gezellig, vooral als iedereen een zakje knisperende chips of popcorn nuttigt, hoewel dat geen echte Duitse specialiteiten betreft.

Specifiek Duits is beroemde diva Marlene Dietrich. Haar ene been is aan onze Godfried Bomans gewijd, het plein met het grootste muziekpodium aan haar als gehele persoon. Sony Center is een van de spannendste gebouwen. De constructie van staal en glas uit eind jaren 1990 beslaat ruim vierduizend vierkante meter. De piazza in het hart van het Center onder een reusachtig tentachtig dak is uitermate populair. Een waterpartij met wisselende fonteinen domineert het beeld.

Waar wij ’s middags in MIO, Restaurant unterm Fernsehturm, tomaten- en kartoffelsoep slurpen, begeleid door Warsteiner pilsje (ik) en Coca Cola Zero (Erna), vinden we het ronddolen op de eerste dag mooi geweest. We keren met de S-Bahn via Savignyplatz, vandaar lopend, naar Hotel Elba terug. Even later stappen we opgefrist en wel om de hoek restaurant ‘Da Torino’ - cucina Italiana - aan de Letzenburgerstraße binnen. Biertje en wijntje op tafel, de maaltijd mag langskomen. Erna prefereert Wildgoulash, ik grijp mijn kans op kalfslever met gebakken ui, waar Erna van gruwt. Toch smaakt het ons herrlich, temeer omdat een vorstelijke tiramisu ons feestmaal besluit.

1. Marijke:
    1 januari 2020
    Wat valt er XL veel te bekijken in Berlin, zowel intens als op enige afstand (vanwege XLdrukte)
    Vermoedelijk is de afsluiting van het jaar 2019 ook daar op grootse XLwijze gevierd, hopelijk zonder mist.
    Een reislustig mooi 2020 gewenst‼️