Gedachtenis citytrip Berlijn Kerst 2019 (6)

2 januari 2020 - Berlijn, Duitsland

De tweede dag - dag voor Kerst - brengt ons, na opnieuw een vorstelijk ontbijt, met de S-Bahn van station Savigny naar het Hauptbahnhof. We staan wat te hannesen bij de kaartjesautomaat. Het lukt ons niet om een ticket te bemachtigen, terwijl er net een trein aankomt. “Kom mee”, zeg ik tegen Erna. We stappen zonder geldig plaatsbewijs in, de kerstgedachte mag onze beschermende engel zijn. Een korte rit met twee of drie tussenstops verloopt zonder probleem, al voelen we ons beiden niet helemaal op ons gemak.

Van het immense hoofdstation wandelen we naar de oever van rivier de Spree. Daar heb je geen kaartje voor nodig, voor de oriëntatie is Stadtplan Berlin toereikend. Voordeel van de vroege dinsdagochtend is dat het behoorlijk stil is. Weinig wandelaars doen hetzelfde als wij, de Bundestag staat er lichtelijk verloren bij, hoe imposant het gebouw zelf en de gebouwen eromheen ook zijn. Is Hauptbahnhof Berlin al een indrukwekkende constructie van glas en staal met verschillende niveaus boven en onder de grond, het grootse regeringscomplex aan de meanderende Spree, even ten noorden van de Reichstag doet daar niet voor onder. Hier resideert de bondskanselier in zijn opvallende Bundeskanzleramt, pal tegenover de Reichstag.

De Reichstag is gebouwd voor het Duitse parlement, als symbool van nationale Duitse eenheid. Het dateert uit de laat 19-e eeuw, tot stand gebracht via herstelbetalingen door Frankrijk. Eind 1916 is de inscriptie Dem Deutschen Volke aangebracht (‘Aan het Duitse volk’). Aldus werd de Reichstag symbool van de Duitse volksgeest, wat in de jaren die volgden zou blijken. In 1933 verwoestte een brand de centrale hal. Communisten kregen de schuld in de persoon van Marinus van der Lubbe. Na herbouw rond 1960 werd het gebouw vergaderplaats voor het parlement en achtergrond voor festivals en concerten. Op 2 december 1990 vond de eerste vergadering na de Duitse hereniging plaats. In 1995 pakten kunstenaar Christo en zijn vrouw het gebouw in glinsterend papier in. Dat duurde helaas slechts twee weken, is dus aan onze ogen voorbijgegaan. Wij zagen van de buitenkant een moderne vergaderruimte verpakt onder een elliptische koepel.

In de Friedrichstraße zijn we een fiks eind doorgelopen naar het onvermijdelijke Checkpoint Charlie, waar het door toerisme inderdaad een drukte van belang was. Niet echt ons ‘kopje thee’, beetje kitscherige toestand, vooral in de souvenirwinkels, maar à la, als je toch in de buurt bent …

… De Muur was een 155 kilometer lange barrière die West-Berlijn insloot in de DDR, met steun van de Sovjet Unie en partners van het Warschau Pact gebouwd om de stad vrijwel volledig van zijn omgeving te isoleren. Het bouwwerk moest een eind maken aan de enorme stroom Oost-Duitsers die hun land verlieten …

Vrijheid is een groot goed. Met name mensen die vrijheid van mening, pers-, reis- noch politieke vrijheid kennen, weten dat maar al te goed. De Berlijnse Muur was zo’n teken van vrijheidsberoving, symbool voor de Koude Oorlog en voor alle leed en treurnis die hij teweeg bracht. Velen zouden er een hoge prijs voor betalen …