Gedachtenis citytrip Berlijn Kerst 2019 (7)

3 januari 2020 - Berlijn, Duitsland

Eind juni 1963, het jaar waarin hij zou worden vermoord, was John F. Kennedy te gast in Berlijn. Voor stadhuis Schöneberg hield hij zijn onsterfelijke toespraak:

“… Een leven in vrijheid is niet gemakkelijk, democratie is niet volmaakt. Maar het is niet nodig een muur te bouwen om de onzen bij ons te houden en hen te beletten ergens anders heen te gaan …

… Alle vrije mensen, waar zij ook mógen leven, zijn burgers van deze Stad Berlijn en daarom ben ik als vrij man trots te kunnen zeggen: Ich bin ein Berliner

De val van de Muur op 9 november 1989 kwam niet onverwacht. Op 4 november komt het op Berlin Alexanderplatz tot een massademonstratie, uiteindelijk gevolgd door niet vermoede effecten. Een aardbeving lijkt het, nadat in West-Duitsland wordt gemeld dat de grenzen zijn geopend. Mensenhopen stapelen zich bij de Muur op om te zien wat er aan de hand is. Het bericht gaat als lopend vuurtje rond, in korte tijd staan tigduizenden aan de grensovergangen. Deze scheidslijnen capituleren onder druk van de overmacht aan mensenmassa’s, ze gaan open. Veel ongeloof, maar vol euforie overstromen Oost-Berlijners het westelijk deel van de stad. Leute vallen elkaar in de armen, hun onbegrip mengt zich met jubel. Tranen, tranen, tranen, want de Muur is gevallen!

Onder de indruk van deze herinnering van dertig jaar geleden, de beelden nog op ons netvlies, lopen wij van Friedrichstraße naar Rudi-Dutschke-Straße. We permitteren ons de vrijheid om in Kamps Backstube koffie en cappuccino te bestellen, begeleid door een puddingbrezel. Wonder boven wonder smaakt het voortreffelijk. De betalingsverplichting verbaast ons bijzonder: ganz billig! Dat levert ons helemaal nieuwe energie om een flinke wandeling door wat eens Oost-Berlijn was te maken. Langs de Berliner Mauerweg herinneren restanten muur, monumenten en wachttorens aan de historie van een gedeelde stad. Moest eerst alles verdwijnen dat aan Berlijns duistere verleden deed denken, in 2006 deed de stad haar best om het grensverloop weer zichtbaar te maken. De Berliner Mauerweg vormt sindsdien een fiets- en wandelpad.

In de loop van de middag wordt het hoogste tijd voor enige ‘Heiter keiter Fröhlichkeit’. Dé aangewezen plaats is de WeihnachtsZauber Gendarmenmarkt, met een euro per persoon für den einmaligen Eintritt (No Reentry). Verzamelde kerstgangers, die op de Glühwein afkomen, vormen voor ons geen belemmering om tussen de vele kramen en stalletjes door te slenteren. Sfeer proevend met een mok van bijbehorende rode wijn schransen wij ons broodje gezond aan de statafel met parasol. Rondkijkend doen we alvast ervaring op voor mogelijk bezoek aan de dierentuin. We vergapen ons aan mensensoorten die zich in diverse verschijningsvormen aan ons voordoen. Waar het podium staat, is amper doorgang te verkrijgen. Wij hebben echter geen aandacht voor de verklede pias, die zich staat uit te sloven. Via de Brandenburger Tor lopen we ijlings langs de kerstmarkt op Breitscheidplatz naar ons hotel, voor een kopje thee. Het is de dag vóór eerste kerstdag, veel winkels en horeca zijn gesloten. Waar zullen we vanavond een hapje kunnen eten?

1. Marijke:
    3 januari 2020
    Onbekende wegen openen nieuwe deuren en de Berliner Mauerweg opent ook de herinneringsweg...mooi....
    Dan zijn wijn, thee en diner een voldaan makende wandeldagafsluiting, ja toch zeker?