Gedachtenis citytrip Berlijn Kerst 2019 (9)

5 januari 2020 - Berlijn, Duitsland

Was het kerstmaal gisteren niet echt voldaan makend als dagafsluiting, op onze laatste verblijfdag in Berlijn - eerste Kerstdag - gáán we ervoor. We starten met een uitgebreid, feestelijk ontbijt. Keuze in brood-, kaas- en andere belegsoorten zijn overdadig, toetjes en belletjes staan geëtaleerd. Klap op de vuurpijl is een glas champagne, waarmee de ontnuchtering van het voorgaande avondmaal in één klap wordt weggespoeld.

Hoewel we voor avondeten geen tafel hebben gereserveerd, besluiten we in de vroege ochtend eerst naar Schloss Charlottenburg te spazieren. De buurt daar moet iets betoverends hebben, lees ik. Het is er groen en het staat vol bekoorlijke gebouwen uit het eind van de 19-e eeuw. Dat moge zo zijn, nadeel van de vroege eerste kerstmorgen is dat het overal doodstil is. Bij Berlijn zie je niet meteen paleizen met aangeharkte tuinen voor je, zoals paleis Soestdijk. Toch staan in de Duitse hoofdstad negen protserige, bombastische huizen van voormalige vorsten.

Natuurlijk is de kerstmarkt voor het meest centraal gelegen 17-e eeuwse paleis in chic Charlottenburg nog gesloten, net als het gelijknamige Schloss zelve. We lopen naar de achterkant om van de paleistuinen Franse stijl en liefst ook van een koffie te genieten, aber … we ontwijken perkjes en meertjes, van bloemenweelde is geen enkele sprake, geen sneeuwklokje, geen koffie.

Oogt het park weinig pittoresk, het weer is evenmin aantrekkelijk. Dat hier vroeger Pruisische edelen woonden, wil ik aannemen. Het luxe barokcomplex met omringende gebouwen oogt niettemin troosteloos. Een expositie in de vleugels van paleis en paviljoens kondigt zich op affiche aan, alle deuren en poorten zijn echter gesloten. De caffeïne-opkikker kunnen we schudden …

We herhalen ons verleden in Berlijn: Zoo-bezoek, altijd leuk! De benenwagen brengt ons vol goede moed van Spandauer Damm via Otto-Suhr Allee naar Hardenbergstraße. Gaststätte ‘Filmbühne’ am Steinplatz ziet er aanlokkelijk uit en nodigt ons uit voor het gewenste bakje leut. “Zwei Tassen Kaffee und Apfel-Walnuß”, schrijft de dienster op haar notitieblokje. We ontvangen mes en vork bij het gebakje van formaat, dat heerlijk smaakt. Voorlopig kunnen we er weer tegen.

Te voet vervolgen we onze route in de richting van de Gedächtnis Kirche. Waar de dag eveneens voortschrijdt, raken de straten bevolkter. Aan Hardenbergplatz 8 is de drukte vooral voorzien van gezinnen met kinderen. Hier bevindt zich de entree naar ‘Zoologischer Garten Berlin AG’, oftewel Zoo Berlin. Voor einmaligen Eintritt an einem Besuchstag leggen we 15,50 euro pro Erwachsener op de balie. Dat verschaft toegang tot de 33 hectare grote groene oase, die deze beroemde dierentuin is. In theorie wachten ons meer dan twintigduizend dieren op, in de praktijk vieren de meeste beesten hun kerst binnenshoks of binnenshols. Toch wordt het dringen bij het ruime verblijf van de grote panda’s, de enige in Duitsland. Hun onderkomen is een van de mooiste ter wereld met een ‘Panda Garden’ ter grootte van vijfduizend kwadraatmeter. Dicht langs kruipend beloont een panda zijn toeschouwers. Bij wijze van begroeting rijst hij op zijn achterpoten overeind om de schare te overzien. Een vermakelijk mooi dier!

1. Marijke:
    5 januari 2020
    Schloss Charlottenburg niks niemendal an op eerste kerstdagvroeg, jammer hoor, de pronk en praal des zomers liegt er uitbundig niet om. Maar de Zoo is een waardige aangename vervanger toch? Al die dieren vonden het vast geweldig om op eerste kerstdag bezoek van jullie te krijgen🐵🙈🙉🐒🦓🐆🐠🦩🦜🦥🐿🎅🏼🤶🏻