Gedachtenis citytrip Berlijn Kerst 2019 (10)

6 januari 2020 - Berlijn, Duitsland

Panda in gevangenschap. We zien hem rechtop, zijn publiek overziend, en vragen ons af of hij zich in deze wereldstad thuis voelt. In deze metropool met eigen sfeer en ongelooflijke rijkdom aan bezienswaardigheden. In het Berlijn dat ten opzichte van zijn verleden - grootse historie, drama’s in de 20-e eeuw - een sfeer van verandering en geest van de moderne tijd ademt. Zou de wit-met-zwarte knuffel deze gedachten ook naar boven laten komen? Natuurlijk niet! Dat zou tegennatuurlijk zijn! Net zo tegennatuurlijk als de hechtenis van de overige fauna in dit park. Dat aspect kwam bij mij al naar boven toen we via Ein-/Ausgang Löwentor het Elefantenhaus passeerden, met giganten die luidruchtig kunnen trompetteren. Waarna we langs het Affenhaus liepen, waar gorilla’s, chimpansees en orang-oetangs op hun rotsplek om de macht strijden. Doen bonobo’s dat ook? Geen idee, heb ik geen studie van gemaakt.

Berlijn bestaat voor nog geen zeven procent uit water, voor achttien procent uit bos en voor twaalf procent uit parken. Het is een van de groenste steden van Europa. Je komt binnen de kortste keren een mooi parkje of zelfs park van uitgestrekt formaat tegen. Op de kaart van Berlijn valt het enorme groene vlak in het midden van de stad meteen op. ‘Tiergarten’, met een grootte van 210 hectare het grootste stadspark. Was het ooit een jachttuin voor de heersende keurvorst, in de 19-e eeuw werd het landschapspark met een bos vol beelden van vroegere heersers. Thematuinen als rozentuin en Engelse tuin met theehuis maken dit wandelgebied vooral in zomertijd enorm geliefd.

Wij vervolgen onze weg in wintertijd langs de highlights van de ‘Artenreichsten Zoo der Welt’, zoals het gefolderde welkomstwoord schrijft. Na de apen en panda’s vermaken wij ons bij demonstraties in de Pinguinwelt, staren in de Adlerschlucht naar twee machtige condors hoog in de boom, knijpen onze neus dicht in het Flusspferdhaus en passen we scherp op bij het Nashornhaus. Buitenom volgen we het pad via Fasanerie en Welt der Vogel, alvorens Streichelzoo ‘Hans im Glück’ te mijden, omdat daar welig groot kinderoverschot tiert.

Ons rest wat wij noemen ‘Nachmittagessen’, hongerig als we zijn geworden door de Fütterungen im Zoo. Niks gereserveerd en toch een Duits kerstmaal? Aan het eind van de middag, in de wel heel vroege vooravond? Zelfs de kerstmarkt ‘Breischeidplatz’ houdt zich nog gedeisd. Ons lichtje gaat branden am Kudamm 225-226, waar nog vele tafels vrij zijn, in een informele sfeer. Dus stappen we ‘Alt-Berliner-Biersalon’ binnen - hoe Duits willen we essen? - en bestellen beiden een ‘stolzer Heinrich’. Zuurkool en gebakken aardappeltjes met braadworst, pilsje ‘Berliner Kindl’ en Coca Cola Zero dazu.

Als het maal wordt opgediend, straalt ons lichtje als schijnwerper op de borden. “Jawohl, wir sehen und verstehen: stolzer Heinrich. Danke sehr, Herr Ober”.

Heerlijk smaakt alles zusammen, we kunnen niet anders vaststellen. Vermoeid voldaan keren we over de Ku’damm naar ons hotel. Bij Tankstelle Lietzenburger Straße tanken we een fles Chianti Piccini en een tuut Pringles.

Frohe Weihnachten, wir schaffen das!

1. Marijke:
    6 januari 2020
    Originele eerste kerstdag, niet zozeer kindje in de kribbe, wel als goede herders dieren begroetend in de Zoo en dat je dan ‘s avonds een stolze Heinrich aantreft: terecht stolz! Een mooi verteld kerstverhaal...