Gedachtenis citytrip Berlijn Kerst 2019 (11)

7 januari 2020 - Berlijn, Duitsland

Op tweede Kerstdag 2019 reizen we per trein weer naar huis. Vanaf Hauptbahnhof een (veel te) lange rit van bijna zes-en-een-half uur. Wel met gereserveerde plaatsen in de IC, maar dat zegt niet alles. In Duitsland heerst op deze dag ook op het spoor een drukte van belang. Onze trein loopt op iedere tussenstop vol van instappers, in mindere mate leeg van uitstappers. Onrustig toeven derhalve, al wil je van het uitzicht of een boek genieten. Opstaan-plaats vergaan, gereserveerd, niet-gereserveerd, passagiers, soms hele gezinnen met kinderwagens, bagage plus hond, weten volle aandacht op zich te vestigen. Alsof ze thuis zijn. En wij zijn dat dan nog lange niet, hoezee!

Terugreizend overdenk ik onze Berlijn-visite. Vooral wandelend veel gedaan. Lang niet alles, genoeg dat over blijft. Kurfürstendamm blijft toonbeeld van elegante boulevard, zoals Champs-Élysées in Parijs. Kaufhaus des Westens - KaDeWe - heb ik niet gemeld, zijn we wel binnengestapt, naar zes hoog en terug. Druk, druk, druk: Kerstmis!

Zeg Berlijn, denk ik onmiddellijk aan het beroemde bouwwerk, de ‘Brandenburger Tor’. Tientallen jaren symbool van de verdeling, nu middelpunt van een metropool vol kunst, cultuur en creativiteit. Van hier tot vlakbij gelegen Rijksdag strekt zich een regeringswijk uit met de sfeer van een wereldstad. Vrede en vrijheid voeren boventoon, anders dan in de tijden van onvoorstelbare misdaden. Herinneringen aan het verleden zijn onder meer het monument voor de vermoorde Joden in Europa, vlakbij de Brandenburger Tor, en de gedenkplaats ‘Topographie des Terrors’, waar vroeger het hoofdkwartier van de Gestapo stond.

Berlijn laat de Joodse geschiedenis veel méér voelen. Het Joods museum is mooi en leerzaam tegelijk. Hier beleef je tweeduizend jaar Joodse cultuur en historie. De Joods-Amerikaanse architec Daniel Libeskind zet bezoekers aan tot nadenken, met bedoeling om te realiseren dat antisemitisme en Jodenvervolgingen definitief tot het verleden behoren. Het Holocaustmonument is om in te verdwalen. Massief monument met eindeloze gangen, die geen eenvoudige uitweg bieden. Honderden enorme blokken van beton vormen blokkades, die een beklemmend gevoel oproepen. Je hebt geen flauw idee wat erachter staat te wachten.

Vanaf de Brandenburger Tor hebben we in oostelijke richting de prachtige ‘Unter den Linden’ bewandeld, zijn we op Alexanderplatz en werelderfgoed Museuminsel geweest. We hebben van het uitzicht over Berlijn vanaf de televisietoren genoten, letterlijk een hoogtepunt. Grappig was ons kortstondige bezoek aan de Gendarmenmarkt, met de Deutscher Dom, Französischer Dom en Concertgebouw een statig gebied.

Dertig jaar na de val van de Muur staat deze herenigde stad vol in het leven. Resten van die Muur zijn een geïllustreerde ‘atlas’ van street art geworden. Sfeer en ambiance maken Berlijn tot kosmos voor zowel creatieve geesten als voor gevestigde orde. Wij laten ons vast nog eens meeslepen en inspireren om deze fraaie stad nogmaals te bezoeken. Kiezen tussen DDR-museum, Deutsches Spionage Museum of Hitler Berlin Story Museum. Of toch Kunstausstellungen uit de kunstgids van Berlijn, zoals Haus der Kulturen der Welt of Haus am Waldsee? Gaan we weer wandelend of fietsend? Vast niet opnieuw per IC-trein!

(einde)

1. Marijke:
    7 januari 2020
    Jouw Berlijnverslaggeving tot mij genomen hebbend, kan ik vooral concluderen dat jij en E over een mega voorraad energie moeten beschikken. Zoveel gewandeld, gezien, opgezogen, besnuffeld, doorgrond!