In gesprek met auteur Guillermo Arriaga

4 februari 2019 - Amsterdam, Nederland

Een kleine maand voor mijn verjaardag valt een invitatie van Uitgeverij Atlas Contact in mijn mailbox. Volkomen onverwacht geschenk, vlak voor mijn 73-ste:

‘Gefeliciteerd, jij bent gekozen om De ontembare te lezen! Op zaterdag 2 februari ga je vervolgens live in gesprek met auteur Guillermo Arriaga. Het boek is 800 pagina’s dik, maar je hoeft het niet per se op 2 februari al helemaal uit te hebben. Wij wensen je veel leesplezier!’

Niet alleen de e-mail dient zich aan, ook de postbode komt langs, belt aan en levert een pakketje af. Als een van de geselecteerde leesclublezers ontvang ik ‘De ontembare’ (ter waarde van 24,99 euro), de nieuwste, vuistdikke roman van de in 1958 in Mexico-Stad geboren schrijver. Hij werkt er vijf jaar aan: drie jaar schrijven, twee jaar herschrijven. Eerder verschenen van zijn hand, in het Nederlands vertaald: ‘De zoete geur van de dood’ en ‘Nachtbuffel’. Deze twee uitgaven heb ik inmiddels ook in bezit en gelezen.

De ‘live-leesclub’ bij de Uitgeverij aan de Amsterdamse Prinsengracht vindt plaats onder leiding van uitgever Nelleke Geel, die het gesprek met haar eregast in het Engels voert (gelardeerd met een enkel woordje Spaans). Het is volle bak in hartje Amsterdam als het veertigtal leesclublezers zich bijeen schaart in de zaal, die daarop is berekend. Het gremium genodigden bestaat voor negentig procent uit dames, slechts drie ‘leesheren’ positioneren zich, aan het front. Die drie - Eus uit Delft (niet die uit Deventer), Guido uit Diest, België (met de trein gekomen) en ondergetekende uit Limmen - hebben alle 825 bladzijden verorberd. Niet alle aanwezige dames kunnen dat nazeggen. Ongeveer de helft hunner heeft het boek uit, de andere helft is daar nog mee bezig. Met ‘spoilers’ moet in het vraag-en-antwoord-spel derhalve enige prudentie worden betracht (wat niet helemaal lukt).

Net als in de dinsdags voorafgaande tv-uitzending ‘De Wereld Draait Door’ (de roman wordt tot Boek van de Maand uitgeroepen) zijn uitingen in het pand aan de grachtengordel in doorsnee ook uitermate lovend. Slechts een enkeling plaatst een kritische kanttekening. Guillermo Arriaga blijkt een aimabele verteller, die onder leiding van Atlas Contact-uitgever Nelleke Geel op zijn gemak vragen beantwoordt en bereidwillig de discussie aangaat. Natuurlijk ben ik een van degenen die zich daarmee inlaat, bescheiden als ik ben, in de ban van het natuurlijke talent van deze weergaloze schrijver.

Anderhalf uur in groot gezelschap over een boek praten gaat snel voorbij. Daarna een half uur in de rij staan voor handtekening en persoonlijk praatje duurt lang, vooral als je verkouden staat te worden. Toch heb ik dat volbracht. Spaans tekstje met signatuur van Guillermo Arriaga staat in mijn boekexemplaar met inkt geprint. Muchas gracias, señor!

‘De ontembare’ van Guillermo Arriaga:

‘Het nieuwe ultieme boek over schuld en boete. Guillermo Arriaga is bekend van Babel en Amores Perros. Dat ingenieuze en overdonderende van die films zit maximaal in het boek. Alles vloeit samen. Echt verrukkelijk om te lezen. Het is wachten op de verfilming. Elke pagina staat in brand.’