Op gratis leenfiets naar Cascais

20 september 2014 - Cascais, Portugal

Mooie service van de gemeente Cascais: je kunt voor een hele dag gratis bicas lenen. De eenvoudige fietsen bieden de mogelijkheid om iets gemakkelijker dan met de benenwagen omgevingsterrein te verkennen. Op een zonnige zaterdagmorgen, met wat dreigende wolken op de achtergrond, besluiten wij bijtijds van deze voorziening gebruik te maken. Eerst rijden we een flink stuk richting Quincho om vervolgens terug te keren naar het wakker wordende toeristische leven in het hartje van Cascais. We parkeren onze bicas in het zicht om ons aan de koffie met nata te wagen. Dat laatste betreft een gevuld bladerdeeg gebakje, dat je met suiker en kaneel kunt bestrooien. Een lekkere stevige hap, vooral na het lekkere stevige ontbijt dat we dagelijks genieten en eerdaags node zullen ontberen.

Na de koffie kijken we verder nog wat rond, nestelen ons naast het standbeeld van dichter Camoes bij O Poeta voor een vervolgdrankje, bestuderen wat voorbijgangers en begeven ons daarna naar een boulevardbankje met zicht op het strandleven. Het lukt mij opnieuw om vlakbij een twee-voor-twaalf-foto te schieten. Uiteraard staan de bicas in onze rug. Tegen etenstijd keren we terug in de richting van ons hotel, wat opnieuw een stevige trap van enkele kilometers heuvel op, heuvel af vergt. De fietsen leveren we in, tot genoegen van de 'verhuurder', die ze in een vervolgbeurt aan onze opvolgers uitleent. De belangstelling is inderdaad groot, velen maken met plezier van deze gratis dienstverlening gebruik.

Wij stappen van onze zadels over op een uitmuntende zetel in de fronthoek van een terras aan de glinsterende oceaan. Omdat deze buitenkansen op hun eind lopen, maken we gretig gebruik van een overheerlijke 'lunch', die voor ons als 'diner' zijn functie perfect vervult. Verzadigd en tevreden knorrend - ter afsluiting heb ik nu een bica (espresso) gedronken - lopen we naar onze hotelkamer om de hoek, trekken ons zwemkostuum aan en dragen de badlakens onder de arm de hotellift in van etage 4 naar het blauwe (on)diepe op niveau -1 om ons ten tweede male in en aan het zwembad te verpozen. Zon, zon, zon, dat hadden we niet gedacht, slechts gehoopt. Aldus komt aan een laatste zaterdag te Cascais een voortreffelijk einde. Nog een dagje. Hopelijk een mooi zondags zon-dagje.

1. Marijke:
    21 september 2014
    Wat een service! Gratis bicas, wie wil er dan niet naar Cascais? Jouw stimulerend schrijven vergroot zeker en vast de gedachte: wat een plezierig land is Portugal. Jullie vakantiestaartje blijkt voorzien van een meewerkend zonnetje, de foto's geven een stralend beeld. Node terug naar huis, lijkt me....pak die laatste vakantiezondag maar driedubbel beet!