Grillige rotsen in Atlantische Oceaan

4 oktober 2016 - Mindelo, Kaapverdië

Kaapverdië is een archipel van tien middelgrote eilanden en enkele kleinere eilandjes. Grillige rotsen, eenzaam in de Atlantische Oceaan, als handvol uitgestrooide kruimels op een lege Praça Mayor. De Kaapverdische eilandengroep kent vele gezichten. Wij combineren tijdens een komende voorjaarsreis als eilandliefhebbers drie totaal verschillende bovenwindse eilanden uit het noordelijk deel. Ze worden ook wel ‘Ilhas de Barlavento’ genoemd: São Vicente, Santo Antão en Sal. Benedenwindse eilanden vormen het zuidelijk deel van Kaapverdië, ‘Ilhas de Sotavento’.

São Vicente is klein, met de stad Mindelo als kloppend hart, fraai gelegen aan een grote baai. In de bruisende stad met kleurrijke koloniale gebouwen, levendige markten en veel muziek wonen veel muzikanten en artiesten. Wij gaan zonder twijfel vanaf een bankje op het Praça-plein het leven van alledag bekijken. Wandelen over de boulevard langs de haven is een optie, naast het proeven van de aangename sfeer op stadsstrand Laginha.

In zes uurtjes vliegen we vanaf Amsterdam naar het muzikale eiland. Dat muzikale merken we meteen na aankomst op luchthaven Cesária Évora. Niet alleen is de ongebruikelijk grote airport vernoemd naar deze bekende folkzangeres, geboren in 1941en overleden in 2011, ook hangt het portret van de grande dame in de aankomsthal. Op het hele eiland speelt de muziek van deze zangdiva-op-blote-voeten een grote rol. Na landing gaan we per transfer naar Mindelo, de hoofdstad van São Vicente, tevens culturele hoofdstad van de Kaapverdische eilanden.

We overnachten in het historische centrum, op loopafstand van de haven, restaurants en bars. ‘s Middags horen we tijdens een welkomstbijeenkomst (Engelstalig) wat deze bestemming allemaal te bieden heeft en krijgen we handige tips. De rest van de dag hebben we beschikbaar om wat rond te dwalen door de straatjes van de sfeervolle stad.

Op de derde dag maken we in een uurtje de overtocht per ferry naar Porto Novo op Santo Antão. Op dit eiland - door velen het mooiste van de archipel genoemd - ligt een ruig landschap met adembenemende vergezichten als uitdaging op ons te wachten. Sprookjesachtig liggen bergen, groene valleien, mango- en papayaplantages, kraterwanden en pittoreske dorpjes onder handbereik. Bovendien staan hartelijke en gastvrije eilandbewoners overal voor ons klaar.

We overnachten in de havenstad Porto Novo, aan de zuidkust van het eiland. De afstanden zijn relatief klein, dus kunnen we gemakkelijk alle mooie plekken op het eiland bezoeken. Bijvoorbeeld via een excursie naar het Cova krater National Park, wandelend door de prachtige natuur naar het gehucht Pico da Cruz. Over het hele eiland rijden taxibusjes (Alugers), waarmee we het eiland op eigen houtje kunnen verkennen. Overal mag worden in- en uitgestapt. De wegen zijn adembenemend mooi, de uitzichten fantastisch, vooral op de oude weg van Porto Novo naar Ponta do Sol. Over oude kasseien slingert deze omhoog langs steile bergwanden, over bergkammen, langs bananenplantages en kleine dorpjes.

Wij houden van wandelen, zeker in dit wandelparadijs. Of we de afdaling in de Cova krater doen? Wellicht wordt het een wandeling door de Ribeira Grande Vallei of eentje door de Vallei van Paúl.

1. Marijke:
    4 oktober 2016
    Klinkt weer paradijselijk! Dat de adem jullie daar daadwerkelijk 'benomen' mag worden, terwijl jullie tegelijkertijd toch maar moesten blijven doorademen met volle genietende teugen.