Naar de groene long van Vancouver

3 juni 2016 - Vancouver, Canada

Stanley Park is niet alleen de groene long, maar ook de grootste attractie van Vancouver. Het park van vierhonderd hectare - zo groot als Downtown - ligt tegenover de oceaan aan de westelijke punt van het schiereiland. Het geeft de stad een bepaalde charme en draagt bij aan het min of meer Californische karakter van Vancouver. Het bos is voor driekwart ongerept. Op een minuut of tien stappen van het hartje van de stad komen we over wandelpaden in groene zones langs zwembaden, uitzichtpunten, beeldhouwwerken, fietspaden, golfterreinen en indiaanse totempalen. Bij Brockton Point staan acht totempalen van drie tot tien meter hoog.

Stanley Park is een van de grootste stadsparken ter wereld. Het heeft stranden en parken, maar ook omvangrijke oude bossen met imposante douglassparren. Het wordt aan drie kanten door water omgeven en herbergt een maagdelijk bos. Langs de ruim tien kilometer lange weg - Stanley Park Drive, ook wel Scenic Drive - loopt een wandel- en fietspad langs de kust met prachtige uitzichten. Aan de oostrand van het park liggen verzorgde tuinen, waartoe de Rose Gardens met vijfduizend rozenstruiken behoren.

Dat Stanley Park een groene long midden in de stad vormt, is aan het inzicht van de eerste gemeenteraad van Vancouver te danken. In de jaren zestig van de 19e eeuw werden veel bomen gekapt omwille van het hout. Later, toen de spanningen tussen Engeland en de VS opliepen, werd het gebied militair terrein. In 1886, ten tijde van de stichting van Vancouver, besloot de gemeenteraad er een permanent park van te maken. Het park werd genoemd naar Lord Frederick Arthur Stanley, de Canadese gouverneur-generaal van 1888 tot 1893.

Stanley Park is over het algemeen heel veilig. Een van de grootste gevaren is verdwalen. Het schiereiland wordt omzoomd door de noordoever van de English Bay en de Burrard Inlet, dat vroeger het jacht- en leefgebied van de Squamishindianen was. Dit groene hart met oerbos van douglas- en hemlocksparren, meertjes, mooie stranden en stille paden is het grootste stadspark van Noord-Amerika.

Op Brockton Point bewonderen wij het groepje kleurig beschilderde totempalen.

‘Going back centuries, this place we call Stanley Park today has been the territory of the Coast Salish people of three local First Nations: the Musqueam, Squamish and Tsleil-Waututh. Many of the natural formations in the park have important First Nations stories and significance.’

‘Coast Salish artwork in the park expresses the history of the land and people who lived here. Installed in 2008, the first Coast Salish carvings are three cedar gateways by renowned Musqueam artist Susan A. Point at Brockton Point. Her ‘People Amongst the People’ provides a formal welcome to all visitors. The second Coast Salish work is the ‘Yelton Memorial Pole’. Created by seven carvers led by Squamish artist Robert Yelton, who was born in Stanley Park and lived at the site until 1935.’

4 juni 2016
    Zouden de First Nations nog eens kunnen rondkijken in hun zo mooie land, dan wisten ze dat ze in de huidige tijden geroemd en geëerd worden op monumentale wijze.
  2. Cor Kluijtmans:
    9 juni 2016
    Geen wonder dat je kunt verdwalen in een park van die afmetingen. Je kunt het je niet voorstellen omdat wij in ons landje geen stadsparken van dergelijke omvang kennen. Het valt me trouwens op in jouw berichtgeving dat er veel aandacht is voor de oorspronkelijke bewoners van het land. Canadezen hebben er blijkbaar meer oog voor dan je in menig ander land ziet. Canada is voor mij een stuk sympathieker geworden door jouw reisverslagen.