Heerlijk ontspannen in tropisch Darwin

3 november 2019 - Darwin, Australië

Niet voor het eerst in Australië is deelstaat Northern Territory - het Top End - met zijn hoofdstad Darwin voor ons nog onbekend terrein. De noordelijkst gelegen stad van het land is met 132.000 inwoners een multiraciale smeltkroes, het ganse jaar door snikheet, vooral vóchtig warm, tot royaal in de dertig graden Celsius. Dat besef bezorgt Erna vooraf al meer dan alleen gefronste wenkbrauwen. Eenmaal ter plaatse druipen daar bij liefst 36 graden C. flinke transpiratiedruppels langs. Mij overstroomt de stortvloed aan zweetstralen eveneens, aan alle kanten van mijn lijf. Gelukkig hebben we veel T-shirts bij ons, want die we aan hebben, hangen vlotjes vastgeplakt aan onze ruggen.

Wij zijn niet meer zó jong, willen nog steeds wat en maken waarschijnlijk voor het laatst een avontuurlijke reis naar gene zijde van de wereld. In dit enorme continent zoeken we steeds naar nieuwe bestemmingen, gekoppeld aan een bezoek bij onze vrienden in Perth. Ondanks de verstoorde eerste nacht en de hitte verloopt ons stadsbezoek naar wens. Darwin hanteert een eigen ontspannen manier van het alledaagse bestaan in een leefstijl, die ons zeker aanspreekt. No worries, mate! Heerlijke, lekker relaxte opvatting.

Van alle andere Australische steden ligt Darwin het dichtst bij de evenaar, vlak bij het hoogste punt van het Top End. Sydney is net zo ver weg als Singapore, waar wij net vandaan zijn gekomen. Vietnam is even nabij als Tasmanië, het prachtige eiland onder Melbourne gelegen, waar wij in het verleden ook al eens extreem hebben genoten.

In Northern Territory gaan wij op zoek naar het Australië van de tropische vegetatie en moerassen. Zullen we zich in de zon koesterende, mensenetende krokodillen treffen? Salties of de soort die in fresh water leeft? De eerste bloedjelink, de zoetwatervariant vriendelijker, want schuw van karakter … We ‘ll see, we zullen het meemaken.

We verblijven drie nachten in het tijdens de 20-e eeuw tweemaal verwoeste Darwin. Hebben dus de beschikking over twee volle dagen om er rond te wandelen. We kunnen hier ook fantastische cruises maken, om met ‘fish and chips’ de sunset te beleven, of om de turtle-tracks te bewonderen. SeaDarwin heet het lokale familiebedrijf dat zich daarvoor inzet. In 2008 gestart, inmiddels onderneming met vele awards op zijn naam.

Wij beseffen terdege dat we in korte tijd toch niet alles kunnen beleven. Dus blijven we op het vasteland, in de bebouwde kom, om ‘Darwin Waterfront’ nader te leren kennen. Crocodylus Park aan de McMillans Road en Crocosaurus Cove aan Mitchell Street laten we aan ons voorbijgaan. Darwin Waterfront is slechts vijf minuten wandelen van het stadshart verwijderd. Daar genieten we van een welverdiend drankje - koffie en een biertje, het is immers ongekend warm - in een van de vele café-restaurants. Een ritje op de golven van Wave Lagoon - golfslagbad - lonkt, net als een duik in het zoute water van Recreation Lagoon met zandstrand en beschaduwde ligweide. We weerstaan dat lonken en slaan vanaf een bankje een vader en zoon gade, die met z’n tweetjes Aussie-football met ovale bal spelen. Pa machtig gespierd, het jong nog met een dun lijfje, wel handig en een geharnast trucje hanterend: bal tegen rechter voet tikken, daarna pogen papa te passeren. Beginnend tiener vol energie, van geen ophouden wetend. En wij blijven maar bewonderend toekijken …

Intrigerend is ook het schouwspel van gevarieerde tattoo’s die langs ons paraderen. Opvallend groot is het aantal Obesitas-klanten, met blanke tint tot uitvoering in glanzend ebbenhout. Zijn die laatsten Aboriginees? Een wit echtpaar uit noord-Queensland stopt en stapt puffend van de huurfietsen af. Uithijgend in de hitte van de dag parkeert het de tweewielers tegen een boom.

“Dat noem ik nog eens vakantie”, lacht de man. Hij toont zich geen boer, heeft evenmin kiespijn.

Ik zelf ben van februari 1946, heb gelezen dat Darwin vier jaar daarvoor door zo’n 150 Japanse gevechtsvliegtuigen is aangevallen. De avonturen van ‘Biggles’ komen in mijn gedachten naar boven. In december 1974 trekt cycloon Tracy als kerstgeschenk over de stad. Het kost 49 mensen het leven, driekwart van de bebouwing wordt verwoest. Daarna is Darwin weer opgebouwd. De moderne tropische stad van nu kent attracties als Stokes Hill Wharf - in gebruik als The Jetty Restaurant -, Tree of Knowledge, the Old Town Hall, Government- en NT Parliament-House en World War II Oil Storage Tunnels. Van die tunnels was slechts één ingang geopend. Een vriendelijke mevrouw - ze wekte de indruk niets te doen te hebben - nodigde ons uit voor een duik in het diepe duister. À raison van 8.50 AUD per persoon. Leek ons een benauwende invitatie, dus sloegen wij hem af.

“Ah, you’re seniors! Then it is 7.50 Australian dollar a person”.

Een dollar meer of minder kon ons evenmin verleiden. Bezweet sjokten we verder in de stad met toch tamelijk monotone architectuur, die veiliger is dan voor de verwoestingen. Alle gebouwen voldoen aan de Australische Cyclone Code, die onder meer de hoogte van de huizen voorschrijft.

In kosmopolitisch, tropisch Darwin ontmoeten wij continu de ontspannen levensstijl. De habitat van Crocodile Dundee. Bier drinken hoort erbij, een erekwestie, al is Erna niet over te halen om een gele rakker in te nemen. In de warmte en tegen de dorst houd ik er wel degelijk van. Maar een ‘Darwin Stubby’ is mij te gortig, de grootste, sterkste fles bier op deze aardkloot. Hij bevat bijna twee liter Northern Territory-gerstenat. Dankuwel-alstublieft, mag ik bedanken?

Wat ook aan onze neus voorbijgaat, is de Darwin Beer Can Regatta, die ieder jaar in augustus wordt gehouden. De mooi gestroomljnde boten zijn helemaal van bierblikjes gemaakt. Geen idee of dat volle of lege zijn, heb daar geen navraag naar gedaan. Heb gewoon een gangbaar biertje besteld. Dorstlessend en verfrissend. Colaatje Light voor Erna, die graag naar de botanische tuin van Darwin wil. Gaan we doen!

1. Marijke:
    3 november 2019
    Jouw Reislogger reisblog overtreft in lezen-met-plezier geheid elke officiële reisgids met Australië als inhoud.
    Zelf beleef je zeker en vast jullie reis geheel opnieuw nu je de dagen beschrijft? (Hopelijk zonder uit te wringen T-shirts vanwege transpiratie-overstromingen 🤓), dat is dan toch het voordeel van thuis herbeleven.
  2. Cor Kluijtmans:
    22 november 2019
    Die voetballende vader en zoon zullen jouw Peter zeker bekoord hebben. De beschreven temperaturen doen me nu al zweten, wetende hoe hot dat is na de voorbije zomer in ons landje.