In de herberg regent het handtekeningen

28 oktober 2017 - Heiloo, Nederland

Herberg Jan in Heiloo is een mij onbekend auditorium. Op een herfstige vrijdagmiddag, de laatste in oktober van dit jaar, fiets ik onder een karig zonnetje voorbij aan het Witte Kerkje, dat stijf in de steigers staat. Het hoekje om stap ik het alom bekende restaurant binnen, een biertje lonkt. De magneet die mij trekt, is de boekpresentatie van bekende Heiloo-er postbode Herman Burger. Hij presenteert zijn tweede boek, met de titel ‘In de hemel regent het nooit’. ’t Is maar dat we het weten. Na ‘Reddende engelen’, slechts een jaartje geleden verschenen, vind ik zijn creatieve gedrevenheid zeer overtuigend.

In de entree van het etablissement kijkt Auke Kok mij recht in het gelaat. Boven de flyer met zijn foto in het info-rek staat AUKE KOK. Hij noodt mij om over een week in het culturele centrum van het dorp waar ik woon langs te komen. Om te luisteren naar deze schrijver van o.a. ‘1936, Wij gingen naar Berlijn’. Uit de literaire keuken van bestseller-auteur Kok zijn mij voetbalboeken bekend: ‘1974. Wij waren de besten’. ‘1988. Wij hielden van Oranje’.

Met een schuin oog ontdek ik nog een flyer. Van Museum Kranenburgh te Bergen, met Han Bennink in de hoofdrol. Hij kijkt op foto recht in mijn gezicht, maar door zijn artistieke bril ziet hij mij niet staan. Bennink (75) is drummer en beeldend kunstenaar, mij bekend als broer van lagere schoolvriend Peter, die met mij avonturen op de velden van voetbalclub Victoria in Hilversum deelde. Grote broer Han voetbalde niet, ramde dag in dag uit op zijn drums, onder het zolderdak van het ouderlijk huis aan de Da Costalaan. Hoewel Han’s expositie van 8 oktober 2017 tot 7 januari 2018 duurt, vermoed ik dat ik niet naar Bergen ga, net zo min als naar de lezing van Auke Kok.

Ik wil deze vrijdag Herman Burger ontmoeten, mij bekend als aimabele postbezorger, maar vooral als creatief romanschrijver. De ober wijst mij de zaal voor Herman’s genodigden. Op het schoolbord staat: ‘Welkom boekpresentatie. Henk Burger”.

Ik stap naar binnen, waar al enkele mensen aanwezig zijn.

“Hai Peter”, roept de hoofdpersoon op hartelijke toon van achter een stapel boeken.

“Hoi Henk”, kan ik niet laten, nu ik toch met de deur zijn boekendomein binnenval. Niemand is de korte voornaam opgevallen, geen enkele burger zag het, ook Herman niet. Hij kijkt mij ongelovig aan.

“Nee, toch?”.

Het abuis wordt onmiddellijk gecorrigeerd.

Ik koop het nieuwe boek en bestel een biertje. Herman signeert met vlotte pen: ‘Voor Peter, ga genieten van dit wonderlijke verhaal!’ (Heiloo, 27 oktober 2017).

Ik heb de achterzijde nog niet gelezen of ik raak met enthousiastelingen over Hermans boek aan de praat. In de hemel regent het nooit, in de herberg regent het Hermans handtekeningen.

In gemoedelijke sfeer spreekt de schrijver zijn welkomstwoord en leest hij enkele alinea’s uit zijn roman voor. Ondertussen raak ik onder meer met Donald Niedekker, ook schrijver te Heiloo, aan de praat. Zijn roman Oksana stond in 2017 op de shortlist van de Fintro literatuurprijs, opvolger van de Gouden Uil, belangrijkste literatuurprijs van Vlaanderen.

Of Herman Burger naar prijzen gaat meedingen, ligt in de schoot van de toekomst. Eén ding staat vast. Na een gezellige bijeenkomst keer ik met Herman’s  boek onder de snelbinders van mijn bagagedrager tevreden huiswaarts. Thuis ga ik genieten van een wonderlijk verhaal, waarvan ik Herman zal laten weten hoezeer ik onder de indruk ben.

1. Marijke:
    28 oktober 2017
    Herman of Henk, oei, schoolbordjesfout, hoe onattent. En dat in een etablissement dat kennelijk cultuur hoog in het aankondigingsvaandel heeft staan. Maar al met al voor jou een inspirerend vrijdags fietsuitje!
  2. Peter:
    29 oktober 2017
    Van Herman ontvangen:
    Hi Peter, het staat er prachtig in. Jouw taalgebruik is heel mooi en spitsvondig. Ik zie jou wel een boek schrijven hoor!
    Fijn weekend, schrijversgroet
  3. Nettie:
    31 oktober 2017
    Je hebt ooit al een boek geschreven , die ik nog steeds af en toe inkijk!!
  4. Cor Kluijtmans:
    2 november 2017
    Leuke beschrijving van deze boekpresentatie. Heel interessant ook in combinatie met de foto's.