De imposante watervallen van ‘Iguaçu’

20 oktober 2016 - Foz do Iguaçu, Brazilië

De Braziliaanse stad ‘Foz de Iguaçu’ wordt onze uitvalsbasis naar de mooiste watervallen ter wereld, op de grens van Brazilië, Argentinië en Paraguay. Betoverend vooruitzicht. In gedachten keer ik terug naar Niagara Falls, waar wij ons wandelend van Noord-Amerikaanse naar Canadese zijde en terug laafden aan de drie watervallen, die bij elkaar nog geen kilometer breed zijn. ’s Avonds droomden we weg bij het vloedlicht.

Binnenkort stort van tientallen meters hoogte een andere, onmetelijke watermassa aan drie kanten naast ons neer. Op het Latijns-Amerikaanse continent lopen we aan Argentijnse zijde via een pad over water naar de ‘Duivelskeel’ voor een spectaculair uitzicht. Het geluidsvolume van deze halfronde waterval, honderdvijftig meter breed, davert onze oren binnen. Mistige flarden van vallend water omringen ons als wij letterlijk over een snelstromende rivier wandelen. We wanen ons god en godin, te voet over water naar de ‘Garganta del Diablo’. Ook maken we een boottocht, zoals we al eens over de Niagara-wateren ronddobberden in de ‘Maid of the Mist’. In Brazilië wacht ons tevens de overtreffende trap: helicoptervlucht.

Vlakbij het drielandenpunt op het zuidelijk continent, Ciudad del Este in Paraguay, storten zich over meer dan twee-en-een-halve kilometer lengte een kleine driehonderd watervallen in de Paranárivier. De immense watermassa spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. De beroemde Zuid-Amerikaanse jungle langs deze watervallen vormt als groene muur de thuisbasis voor neusberen, toekans en ara’s, van dichtbij te horen en te zien.

Wij willen de continue waterexplosie intensief beleven en bezoeken zowel Braziliaanse als Argentijnse kant. De Braziliaanse kant is niet zo spectaculair als de Argentijnse, die een grotere ‘thrill’ oplevert. Toch is ook het Braziliaanse uitzicht grandioos. Wandelen over het water in Argentinië, naar de rand van de beroemde waterval, het is een uniek, confronterend toetje van onze reis. Bepaald geen plek om angstgevoelens toe te laten.

‘Iguaçu’ kent een rijke flora. Planten en bomen aan de waterrand hebben zich aan het vele water aangepast. De ‘copaifera officinalis’, een kleine boom, staat bekend om zijn hars dat voor kleefstoffen wordt gebruikt. Tussen de rotsen en het water groeien grassen, die zich eveneens aan de omstandigheden hebben aangepast. De jungle rond de watervallen is altijd groen. Op de boomstammen zijn diverse soorten orchideeën en bromelia’s te vinden.

Het aantal van tussen de 270 en 300 watervallen is afhankelijk van de hoeveelheid water die door de rivier Iguaçu stroomt. In het Portugees heet dit grootste complex watervallen van Zuid-Amerika de ‘Cataratas do Iguaću’. Het grootste deel ligt in Argentijns gebied - Nationaal Park Iguazú -, het meest complete uitzicht valt van Braziliaanse kant te genieten - Nationaal Park Iguaçu. Beide Nationale Parken zijn respectievelijk sinds de jaren 1984 en 1986 tot Unesco Werelderfgoed uitgeroepen. Dichtstbijzijnde steden zijn Foz do Iguaçu in Brazilië, waar wij zullen overnachten, Puerto Iguzú in Argentinië en het Paraguayaanse Ciudad del Este.

Iguaçu, nog groter dan Niagara Falls. Ons resteert nog de hoogste waterval ter wereld. De Angel Falls in Venezuela is slechts enkele meters breed, wel 979 meter hoog!

1. Marijke:
    20 oktober 2016
    Als er een overtreffende trap in het kwadraat zou bestaan, dan gold die de aaneengesloten reeks fantastische watervallen die jullie gaan bewonderen. Vast een ervaring in het kwadraat en misschien nog veel meer dan dat!