‘La Isla Bonita’ of Volkskrant op de proef (1)

19 februari 2020 - La Laguna, Spanje

Teruggekeerd van de Canarische Eilanden - zeven grote en wat kleine, onbewoonde eilanden - teken ik in op een krantenactie: vier weken voor vier euro. Jarenlang zonder abonnement zwicht ik voor deze uitdaging. Voor vier euro kun je nooit víer weken op reis. Zelfs niet naar het rustige, vredige La Palma (85.000 inwoners), waar je voor ongeveer zo’n gering bedrag een menu kunt scoren. Dit eiland, waar het leven harmonieus is, is vanaf het eerste moment om verliefd op te worden. La Isla Bonita, schoonheid van een klein juweel.

De Volkskrant feliciteert mij namens hoofdredacteur Pieter Klok met mijn keuze. De bijdetijdse man meldt dat ik abonnee nummer 211 in mijn dorp ben. Hoewel ik liever in voorste gelederen vertoef, heet hij mij in die achterstandspositie welkom. Waar deze hotemetoot al geen oog voor heeft. Klok c.s. bedrijven journalistiek door te onderzoeken hoe de wereld in elkaar steekt. Hun papierwerk in mijn brievenbus informeert mij straks dagelijks waarom iets gebeurt, wat er aan de hand is. De Volkskrant graaft dieper, stelt Pieter Klok mede namens zijn medewerkers, die ik vier weken lang op de deurmat tegenkom. Hij wenst me veel leesplezier.

Ik mag graag kranten én boeken lezen. Eerder haalde ik schrijver Cees Nooteboom uit zijn ‘De filosoof zonder ogen’ aan. … Je kunt reizen … om iets te ontdekken … om iets te herinneren … Naast lezen ga ik ook graag op reis. Krant versus reizen, reizen of de krant. De een kan zonder het ander, dat andere zonder de een. Of het nu om een weekje gaat, om vier weken of om nóg langer. Niettemin geef ik de voorkeur aan reizen. Zelf ontdekken, graven en uitdiepen. Heb ik Klok noch klepel voor nodig.

Ónze herinneringen aan La Palma - ook die van Erna - dateren van eerder bezoek aan dit eiland. Een kwart eeuw geleden kwamen we er al sporen uit het verleden tegen. En we trokken toen onze eigen voetsporen op de vulkanische bodem. Deze keer wandelden we minder, we waren er maar één weekje, een achtdaags tripje. Daarin verlies je twee reisdagen, al vlieg je met een snelheid van 850 kilometer per uur, op elf kilometer hoogte. De Canarische Eilanden in de Atlantische oceaan ten westen van Marokko en de westelijke Sahara liggen tien keer dichter bij Afrika (op 115 kilometer) dan bij moederland Spanje (op 1.150 kilometer). Alle eilanden bij elkaar, in totaal 2.2 miljoen inwoners, liggen over 480 kilometer verspreid, zeg Utrecht-Parijs.

La Palma ligt het noordwestelijkst van alle Canarische Eilanden. Het eiland onderscheidt zich door het ontbreken van massatoerisme, zoals zich dat op Tenerife en Gran Canaria afspeelt. De meeste bezoekers komen naar La Palma voor afwisselende wandelroutes, bijzondere natuur en authentieke eilandcultuur. Meer dan duizend kilometers aan wandelpaden vormen een paradijs voor wandelaars, die alle hoeken van het eiland kunnen ontdekken. Wat natuur betreft, heeft La Palma een uniek karakter. Meer dan de helft van de oppervlakte wordt beschermd door een natuurwet, Caldera de Taburiente voorop. Dit nationale park kent microklimaten, die een verrassende variëteit van vegetatie opleveren.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    19 februari 2020
    Unieke vergelijking: de Volkskrant en La Palma. Misschien biedt de Volkskrant tijdens die vier weken een Krant-Bonita gevoel en hadden jullie op dat Isla Bonita een gevarieerd krantartikelen- kijkgevoel.
    Voor ikzelf niet meer snap wat ik hier noteer🤓, fijne blogvoortzetting!